dyrshettis

Alla inlägg den 1 augusti 2010

Av Mikael Sten - 1 augusti 2010 23:40

Hallåj!

Med Matilda hemma igen på morgonen så blev det ordning på Gården: uppstigning för samtliga 7.30

Min äldsta (men absolut inte gammal!) kompis Fredrik skulle komma någon gång på förmiddagen och vi skulle baka lite laktosfritt innan. Och naturligtvis åka och handla det som behövdes först. Allt är ännu inte flyttat från kyl och skafferi på Ringvägen.

Eftersom vi misstänkte att han troligen stannade på lunch så planerades även en laktosfri rätt. Jag fick äran att åka till ICA i Katrineholm, en helt ny butik för mig.

Det var inte bara jag som letade saker som en berusad höna: ett par äldre damer kackalde i ett om var saker borde finnas men inte kunde hittas just där.

På vägen hem upptäckte jag att troligen är bärtider just nu, för det stod bilar överallt i skogen! Minsta lilla väg var fylld. Eller gick man kanske skallgång?


Fredrik dök upp lagom till lunch. Han hade tittat på kartan innan vart han skulle, men valde ändå att följa GPS:ens råd. Han vände på samma ställe som mamma, Jörgen och Ingela gjorde...

Efter lunch var det åter gårdsvisning och sedan fika. Med vinbärskaka. Smarrigt!

Vi pratade om ditt och datt som vi brukar när vi - allt för sällan - träffas.


När han åkt skulle jag precis börja jobba med min nya kompis Trimmern igen, när Matilda sticker ut huvudet och ropar "vi har inget varmvatten!". Vadå inget varmvatten. Det sköter pelletspannan. Helt automatiskt faktiskt. Det har jag läst i instruktionsboken.

Jag gick för att gulla lite med pannan och såg då meddelandet "Fel i ext matn". Va? Vad betyder det? Matilda ringde Jesper som har haft en likadan brännare samtidigt som jag letade i instruktionsboken. Kort sagt betyder det "soppatorsk". Brännaren har inte fått några kottar att elda på och då blir den förbannad.

Vatten tempen låg på 26, men borde vara 80 grader. Jag slog på elpatronen för första gången och hoppades att inget skulle gå sönder. Underhåll av saker och ting var inte Madammes starka sida...

Hursom helst kom pannan igång igen, eftar jag rakat ner kottar från sidorna i förrådet och startat om pannan två gånger. I morgon får jag beställa hemkörning någonstans ifrån.

Matilda började måla stallet:

  

Jag fortsatte trimma:

  


När regnet och åskan kom fick jag avbryta och gick in för att påbörja nästa stora projekt: Johannas sovrum. Där måste taket målas, väggarna tapetseras, plastmattan rivas ut och plankgolvet som vi hoppas finna någotsånär intakt, slipas.

Jag gick lös på tapeterna och fick god hjälp av minstingen Amanda, 5 år.

Nu, Madmoiselle, är dina kanintapeter och dagboksanteckningar som "inte jag, utan mina kompisar gjort" ett minne blott.

  

Jag hoppas du har funnit en plats i livet och mår bättre idag.


Det var allt för idag.

I morgon kommer ett nytt utomhusprojekt att påbörjas om vädret tillåter:

Ta bort trappan till groventrén och bygga en lite större platform med ramp upp, så att Sofia, 9 år, som är född med ryggmärgsbråck och sitter i rullstol, kan ta sig ut och in själv.

Och så ska jag leta pellets. Och elleverantör.


Natti natti!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards