dyrshettis

Alla inlägg den 11 augusti 2010

Av Mikael Sten - 11 augusti 2010 11:38

I morse satte jag farthållaren på 110 istället för 120.

Helt galet, jag vet! Men jag förlorade bara 5 minuter och bränsleförbrukningen gick ner från 0,54 till 0,47 liter per mil. Det blir en besparing på 18,27 kr om dagen det! Eller 109 kr per timme, om man vill räkna så. Och det tycker jag ju om att göra. I morgon kanske jag provar med 90... Här finns ju pengar att spara!

Kollade upp vad det kostar att åka tåg istället. Enkel resa: 79 kr. Säkerst billigare om man har pendlarkort, men jag hittade inga priser på det. Men det tar 50 minuter! Och då måste jag ju ändå åka bil 2 mil till Katrineholm först!


När jag kom hem igår hörde jag ett ilsket surr från ridbanan: Jesper röjde hårt! Gräset alltså (eller djungeln, snarare). Ytterligare 100 kvm återfunna! Stort tack för det! Han, Oskar och Amanda har slagit läger i gästhuset (som jag hela tiden envisas med att kalla "växthuset"!) medan Leo sover hos kusinerna i Sofias rum.


Skickade ett mail till Katirneholms värmeverk, som eldar med biobränsle, och frågade om de vill ha ca 6 ton hö och halm. Har inte fått något svar ännu.

De gamla kyl/frysarna däremot, lade jag ut på Blocket och var sålda dagen efter! 4 st mailade och ringde. Helt otroligt! Visserligen var priset lågt, men vi slipper iallafall omaket att köra dem till tippen.

Vi fick tillbaka provsvaret på vattenanalysen! "Tjänligt" stod det på både de bakteriologiska och mineraltesterna. Härligt! Vi känner av en järnsmak och en svavelväte-lukt, men det verkar som de håller på att avta. Eller också håller vi (fast inte Johanna) på att vänja oss... Har också märkt att järnsmaken inte märks om man hav vitlök i maten, så det har vi jämt nu. Eller i vattnet? Hmm, ska föreslå det.


I bilen till jobbet i morse funderade jag lite på varför vi har så rackarns många mördarsniglar. Kom fram till två olika anledningar:

1. Alla mördarsniglar kommer härifrån! Kanske inte särskilt troligt, då den härstammar från Spannien.

2. Alla mördrarsniglar SKA hit! Så kan det vara! Björkvik, och särskilt då Tegnebol, är motsvarigheten till Sargassohavet för ålarna! Det låter ganska troligt.


Jag går fortfarande och retar mig på det förbannade stjärnskruvsbitet som GICK AV när vi hängde om kylskåpsdörren. Nu sitter spetsen fast inne i skruven och vill inte komma ut! Och jag kan inte skruva fast handtaget ordentligt! Jag förstår att det står i anvisningen att "omhängning av dörr, även utförd av serviceperson, inte går på garantin".

På vägen hem igår lastade jag bilen åter full med saker. Bland annat Stor-TV:n! Jag har aldrig hört så många så glada att se en tjock-TV! Kopplade in Wii:t på den, för några kanaler får jag inte in utan antennuttag!


Matilda rensade "bonus-katten" Selma (omdöpt till "Semla" för att passa namnstandard) på fästingar. 5 st bara ovanför halsbandet! Äckligt! Fästingar alltså, inte halsbandet...


Pelletspannan puttrar fortfarande på men leveransen av mer bränsle lyser med sin frånvaro. Hoppas de hittar fram innan pannan blir förbannad igen!


/M

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards