dyrshettis

Direktlänk till inlägg 11 september 2010

Pelletsmannen kommer och avslut

Av Mikael Sten - 11 september 2010 22:08

Hmm, nu ska vi se vad som hänt sedan sist...

Pelletsmannen dök upp, precis när Matilda kom hem. Han påpekade att det inte alls var 4 meter fri höjd fram till pelletsförrådet och att några grenar från eken hade skrapat taket och ljusrampen på hans bil. Nu var visserligen bilen ganska gammal och sliten men ändå!

Matilda kände att det inte riktigt var läge att kritisera hans undermåliga botaniska kunskaper, genom att tala om att eken är en lönn. Ganska stor, men likväl en lönn! Istället beklagade hon så mycket och lovade att hennes man skulle såga lite grenar. En sak till på listan alltså.


Slamsugaren var också här hux flux. Han gjorde inte mycket väsen av sig utan lämnade bara en lapp i dörrspringan, när avloppet var tömt.


Grannen Gunnar kom på besök! Han heter faktiskt Gunnar. Det är inte något namn jag hittat på, även om det kanske låter så! Han har bott granne med Tegnebol i 50 år, så han har en del att berätta, både om gården (som han som ung var och köpte mjölk i) och de som bott och levt här. Det lär finnas både springkälla och spöke! Men det får inte barnen veta något om!

Tydligen har inte någon bott särskilt länge här, 5-6 år bara.

Vi frågade om vadslagningen var i gång på byn, hur länge vi kommer bo kvar. "Inte ännu" blev svaret.


Den här veckan blev ganska hektisk, den också: Matilda hade föräldramöte och jag ytterligare ett möte i Stockholm. Vi tömde hela Huset på saker, klippte gräset för första gången på hela sommaren och städade ur så gott det gick utan belysning. Köparna ville flytta in en vecka tidigare än planerat, så vi förlorade den sista helgen som vi tänkt utnyttja maximalt.

Nåja, nu är alla papper skrivna och klara. Huset och Vagnhärad lämnat. En epok har gått i graven. Men det känns bra!


Jag pratade lite med Tore Traktor i veckan, när jag ställde tillbaka gräsklipparen. Han ville gärna ut och röra på sig i helgen och idag fick han det. Körde fast en gång i ett sorkbo, men det var nog mest mitt fel.

Han sa också att han gärna vill ha lite leksaker: en tippbar vagn att köra pinnar och saker på, en harv till grusgången och ridbanan och kanske en uppsamlare till gräset och löven.

Innan snön faller vill han också ha plogen och snökedjorna!

Han är lite pryltokig, Tore. Jag lovade att se vad jag kan göra.


Den nya toaletten är på plats, nämnde jag det tidigare? Fungerar bra och vattenkopplingen håller tätt. Nu kan jag även skriva "VVS-kunnig" i CV:t!


Alla innerväggar har hamnat i sopsäckar, så nu ligger alla Madmoiselles sorger i en gammal säck. Eller 7 stycken faktiskt. I morgon ska jag köpa gipsskivor, om planerna håller.


Det börjar bli kallt och fuktigt ute. Måste se hur tusan man får vattnet att komma ut till radiatorerna i husen! Det är ett virrvarr av rör och kranar i pannhuset! Vi har proveldat i öppna spisen, men vedklabbarna är gjorda att passa en vedpanna och är alldeles för långa och grova! Det blir ingen fjutt, liksom. Vi eldar ljus tills vidare...


Appropå fuktigt, så kommer jag ihåg en anekdot (jo Matilda, en till!) när vi satt i köket och åt, tillsammans med Jesper och hans barn. Leo tittar ut genom fönstret och säger, uppenbart skärrad:

- Pappappappa, vad är det där för giftig gas som kommer där!

- Det är dimma, svarade Jesper.


Hare bra!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards