dyrshettis

Direktlänk till inlägg 21 september 2010

Häst-ål, stolphål och möbler

Av Mikael Sten - 21 september 2010 20:52

Det börjar bli färggrannt i skogen: ormbunkarna är brandgula, björkarna skiftar i grön-gult och en del lönnlöv är redan röda.
Svampplockarna i skogen lyser nu med sin frånvaro men ändå är det mörkt när jag kommer hem, så det blir inte mycket ute-arbete när jag kommer från jobbet. Utom i går. Matilda ringde och berättade att Loppan kryper UNDER den understa tråden i stängslet!

Hon stod och mumsade äpplen på gräsmattan och mådde gott! Geisha sprang oroligt omkring och gnäggade ensamt. Hon har nog lite för långa ben för att hänga med på Houdinis dåligheter. Kanske lite för tunn päls också, så den skyddar inte mot elstötarna som Loppans mammut-skrud gör!
Så det var bara att ta borrmaskinen och vandra runt hagen i mörkret, för att borra två nya hål i varje stolpe (de är runda, ihåliga, i plast. Lite svårt att inte glida med borret) för att dra flera trådar, en längst ner och en mellan de översta. Jag kan förstå varför Matilda inte fick borrmaskinen att fungera: mörker, duggregn, hästbajs, vrickade fötter i avgrundshål, brännässlor och stolpar som sprutade äckel-vatten ur hålen som borrades längst ner! Nästa gång ska jag inte heller få borret att bita i stolpen!

Jag fattar inte hur Loppan ålar sig UNDER den understa! Det är ca 40 cm till marken och hon har en mankhöjd på 105 cm!
Tills vidare får hon stå i sjukhagen, som är rena Fort Knox, av stål! Matilda ska dra tråd, så långt den räcker, så fort hon får tid över. Då kommer inte ens lammen under! Men jag måste nog ta ut Roger-Röjsåg lite oftare, så inte gräset leder bort elen.

Fick köpa mer trim-tråd och hittade en grym variant på Granngården. Tilverkaren gör även motorsågskedjor så det verkar lovande!


Amanda började på förskolan idag. Febern är som bortblåst och hon äter bra igen. De fick glass, för någon fyllde år. Nu tror nog hon att man får glass alla dagar på förskolan Nyponet!

Sofia hade en kompis här i söndags. Det gick trögt i början, men lossnade lite efter ett tag. Sen åkte vi och röstade och fortsatte till Ikea i Linköping. En ny TV-bänk inhandlades. Det blir kanon! Vi köpte hallmöbler på Jysk och jag kan bara säga det, att den som tycker att Ikea har dåliga beskrivningar och undermålig passform på sina saker, måste bara köpa en möbel på Jysk! Jysk är där Ikea var för 20 år sedan! Man SKA inte behöva borra plugghålen djupare och hålen SKA sitta lika långt från kanterna! Nåja, det blev kanonbra i alla fall!


Det blir lite skruva nere i stallet också: Geisha blev skraj för täcket när Matilda skulle lägga på det och ryckte bort båda plankorna som grimmskaften satt i! Hon struttade omkring i stallgången med plankorna släpandes från huvudet. Inge bra...

Buss-Arne som skjutsar barnen till skolan på morgnarna lämnade av en ramp idag. Han tyckte nog synd om Matilda som inte fått någon egen ramp snickrad ännu. Får se om vi behåller den. Kändes lite dyr, tycker jag. Men jag kan peta ner min egna ett par steg på priolistan!


På lördag ska vi på Traktor-plöj! Med Grållar! Vi ska inte köra, utan bara grilla hamburgare och korv och sälja fika. Johannas klass samlar pengar till klassresa.
Så kom till Lilla Munkebo vid Glindran 10.00 på lördag!


Visst ja: det blev en Samsung-mobil, med stöd för dubbla SIM-kort. Inte den kaxigaste eller mest muskulösa, men jag tror nog det ska gå att ringa på den! Slipper bära på två telefoner nu!


Skriv gärna lite kommentarer eller inlägg i Gästboken! Det går även bra att ställa frågor via bloggen. Gör det!


Dagens fundering går åt det gastronomiska hållet: varför blir prefabricerade köttförsbiffar avlånga när man stekt dem, när de var runda från början? Egna köttförsbiffar beter sig väl inte så, eller?


Nu ska jag ta en kopp te och se om jag hinner titta på ett HELT TV-program, för första gången på mycket länge...

 
 
Ingen bild

Systeryster

21 september 2010 22:32

Skönt att höra att Amanda är piggare, man blev lite orolig! Och sen säger jag bara: hästar alltså....inte visste jag att de var lika viga som hamstrar, där ser man!

 
Ingen bild

Farmor

25 september 2010 09:19

Loppan verkar vara en alert liten tjej. Passar bra i Sten-familjen! Jag hade gärna kommit idag, men Staffan har födelsedag i morron och har öppet hus idag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards