dyrshettis

Alla inlägg den 27 september 2010

Av Mikael Sten - 27 september 2010 12:26

När jag senare vred på duschen så knorrade termostaten en del och det blev inget varmvatten hur mycket den än försökte blanda.


Jag travade, enbart iförd pyjamas och gummistövlar, ut till Pelle Pelletspanna och pratade allvar med honom. Han surade och skyllde på "Misslyckat tändningsförsök". Vattentemp: 21,7 grader!

Shunten som jag tidigare övertalat att pytsa ut värme till elementen var också skitsur på Pelle och jobbade för fullt med att få in varmvatten till radiatorerna.

Jag tryckte på elpatronen (hmm, den ska nog stå på jämt. Den går ju bara om vattnet är under 60 grader) och startade om Pelle.


Tiden jag tappade i pannrummet tog jag igen i duschen. Inge kul att bara ha kallvatten! Men jag fick ingen imma på spegeln i alla fall!


Jag googlade den vita feta äckliga larven (just så sökte jag faktiskt!) och fick ett par träffar. Det verkar vara blivande Noshornsbaggar.

http://images.google.se/images?hl=sv&q=noshornsbagge&gbv=2&aq=f&oq

De blir ju roliga att visa barnen i sommar!


Av Mikael Sten - 27 september 2010 05:23

I helgen var vi på veterantraktor-plöjning. Låter lite bonnigt, eller? Ja, nu är det väl officiellt: jag är bonde! Både medlem i LRF och innehavare av en "Produktionsanläggning för får" hos Jordbruksverket. Blanketten gjode det hela slutgiltigt i veckan!


Johannas klass sålde korv och hamburgare i mängder!

  

Lite kakburkar och salami såldes också. Och kaffe förståss! Alla bönder dricker kaffe. På fat och bit. Så är det, för det vet man!

En hel del gammla traktorer, tröskor och gubbar fanns det.

             

  

Och en motorsågsskulptör.

Jag såg också en gammal släkting till Tore:

  


Sofia, Linnea och jag hann också med en sväng hos Katrineholms scoutkår, som hade öppet hus i lördags.  De har en jättefin stuga, med ramp, smedja och klättervägg! Sofia kommer börja men inte Linnea.

Linnea påovade på deras karusell och såg kräkfärdig ut. Men hon bedyrade att det var roligt och att hon mådde bra.

     

När jag grävde ner komposten i gödselstacken (för så gör man på landet: tar en hink med gammalt icke-animaliskt matavfall, gummistövlar, en grep och gräver en grop i gödelstacken. Helkul!) hitade jag en hel hop med stora, vita, feta larver. Nästan 10 cm långa och tjocka som et kvastskaft! Sjukt äckliga! Matilda säger att det blir skalbaggar. Jag som trodde på muterade mastodont-fjärillar...

Matilda och jag fixade hagarna så att de skulle bli får-säkra tills i morgon. Nya hål borrades och ny tråd drogs: 900 meter ny tråd! Jag fick tillfälle att prova den nya 5-kantiga trimmertråden från Oregon. Bra bett i den! Korsbefruktningen med motorsåg hade gjort susen!
Men fårskallarna dyker inte upp i morgon, pga sjukdom i säljarens familj. Vi får vänta tills på lördag. Det gör inget för det saknas fortfarande låg tråd på en ganska lång sträcka. Vi köpte mer tråd på Hööks idag, på vägen till Kusin-Amandas kanals i Fruängen. Där fick vi 3 olika tårtor och kaffe. Grymt gott! Och nyttigt!
Det var första gången vi var i Jespers nya lägenhet fastän de bott där en bra stund nu.

Vi har värme i huset nu. På ett tips från Jesper så hittade jag var Madamme hade strypt cirkulationen. Sotaren berättade att man gjort en funktionskontroll på öppna spisen på våren 2006, så helt trasig kan den inte vara.

Ny får vintern komma. Jag har ännu inte sett några snö-gäss flyga, så det dröjer minst 8 veckor.


Veckans fundering:
Vi har ju skrivit en hel del papper sista tiden. Både till banker, mäklare och myndigheter. Jag förstår att jag behöver skriva under med namn och datum, men varför i hela friden behövs "Ort" skrivas?
Spelar det någon roll om jag skriver på ett papper på jobbet i Södertälje eller hemma vid köksbordet? Är det möjligen för att egentligen beskriva VEM jag är, inte VAR jag är: "Mikael Sten i Tegnebol", i en tid där alla hette typ Alfred, Karl, Johan och Åke (eller kombinationer av dessa) i förnamn och Andersson, Petterson och så i efternamn? Jag ska alltså skriva var jag kommer ifrån, inte var jag är när jag signerar! Eller?
Någon som vet kan väl förklara för mig.

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards