dyrshettis

Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Mikael Sten - 3 oktober 2010 21:46

Sitter här framför brasan, med en kopp Söder-te och en liten hög med tjocka pepparkakor.
De är nästan, men inte helt olika de som mormor bakade. Kommer ni ihåg?
Hennes var godare och bättre på alla sätt!

I torsdag hade Matilda en dag som skulle kunna beskrivas som en "smäll-i-dörrarna-fars".
Vi visste att sotaren skulle komma (igen. "Funktionskontroll" den här gången) och att det eventuellt skulle bli den lilla stund som Linnea var ensam hemma.
Matilda och de andra barnen var på idrottsdag på Backavallen i Katrineholm. Det kallades idrottsdag men blev tydligen något av ett derby mellan Björkvik-Forssjö. Jag tror det kallas derby. Vet inte så noga, för jag är "Sport-ateist".

Linnea fick order om att inte släppa in någon!

Under den halvtimmen så kommer först sotaren och frågar efter vägen till grannen.
"Jag vet inte" säger Linnea.
"Är mamma hemma?".
"Nej".
"När kommer hon hem?".
"Jag vet inte".

Sotaren gör sorti och plats på scen för en gubbe med traktor.
"Hej, jag skulle putsa hagarna. Är mamma hemma?".
"Nej".
"När kommer hon hem då?".
"Jag vet inte".

Traktorn ut till vänster på scenen, mammas bil in från höger.
Sotaren in från höger.

Stackars Linnea. Det var inte lätt!

På fredagen kom traktor-gubben från Hovsta tillbaka och putsade hagarna.
"Det gick fortare i år, när det inte var lika mycket stängsel överallt", påpekade han.

Jo, vi har liksom jobbat lite på det!


På lördagen kom Ann-Marie, Filippa och Leia. Det visste barnen att de skulle. Vad de inte visste var att de hade med sig BÅDE Ebba och Ellen OCH en stor studsmatta!

  
Det blev fullt ös hela dagen!


Jag provade naturligtvis först (är man testare så är man).

  
Matilda och Ann-Marie fixade i trädgården, planterade, klippte och grävde. Det blev jättefint!

Dessutom var Matilda och jag och hämtade de 7 tackorna på morgonen.
De var lite ovilliga att skutta in i transporten i början, men det gick bättre för var får som kom in och den sista damen hoppade in själv.

  

    
3 vita och 4 svarta. Roslagsfår.

Både Loppan och Geisha tyckte det var underliga djur.

  

     


Tore och jag tog in trädgårdsmöblerna, fast jag fick bära upp dem på magasinet själv. Tore har vissa begränsningar gällande uppgifter han klarar av.

  
Vi passade på att klippa lite gräs framför stallet när vi ändå var på G. Dagens fynd: en stor sten, en meter plastad stålwire, 3 stockar, en bit järnvägsräls och ett par bitar masonitskiva. "Det som göms i gräs, kommer upp i ... ja, jag vet inte... Det kommer bara upp!
Jag hittade också en märklig svamp.

  

Den var turkos-grön, både hatt och fot. Jag måste ner nu ikväll och se om den lyser!


Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards