dyrshettis

Alla inlägg den 9 oktober 2010

Av Mikael Sten - 9 oktober 2010 23:15

Gick upp 7 i morse. Skulle Prya hos Matilda i stallet. Hon är på Tunaspelen, som funktionär och styrelsemedlemsminglare.
Nu vet jag "allt" om morgon, middag och kvällsrutinerna i stallet.
Som tur är (eller?) har vi gett upp att ge Geisha antibiotika-sprutorna. Hästar må vara korkade ibland, men de är inte dumma! Hon fattar direkt vad vi ska göra när vi kommer med sprutorna och vill inte alls stå still! Vi lyckas sätta kanylen i halsen, men inte få dit sprutan.
Hon har ett sår på bakbenet, som behöver behandlas lite. Inget allvarligt.


I veckan var Matilda på en liten shoppingrunda. En pall med spån och en TV. Jag hade spanat in en 40-tummare på Elgiganten och nu hade de ett bra pris på den.

När hon kom dit och pratade med en försäljare påstod han att "nja, den är inte så bra. Lägger ni på en tusenlapp så får ni en mycket bättre, i serien över".
Hon ringde mig och rådfrågade och jag sa OK.
När försäljaren sedan skulle hämta den på lagret, visade det sig att den inte fanns. Inte ens på centrallagret i Jönköping
"Ja men, sa Matilda, jag vill ialla fall ha en TV. Om jag inte får köpa den jag vill ha, och den du vill att jag ska ha inte finns, vilken ska jag då ha?"
Försäljaren såg lite obekväm ut och insåg att han ställt till det för sig.
"Ok, du får samma modell, fast större. För samma pris. Den har vi hemma!"

Bra deal! Och den skulle bli ännu bättre!
Hon fick hjälp att lägga in den i bakluckan. På 16 spånbalar. Har jag sagt förr att alla bönder borde ha en Opel Vivaro?
Hon lastade av balarna i stallet, TV:n i hallen och åkte sedan på föräldramöte.
Ringde mig och sa att "den måste vara installerad till klockan 21, för då börjar House!" Visst, inga problem!

När jag packade upp den så tyckte jag nog den såg lite stor ut. Gick tillbaka och läste på kartongen. 46 tum! På kvittot står: 42 tum. Dubbelfel till vår fördel.
Norrköping är shopping-staden för oss! Hoppas bara vi inte behöver använda garantin. Kan bli knepigt då...

Johanna sålde kakor i centrum idag, med sina klasskompisar, Sofia hade en kompis på besök och Matilda åkte till Eskilstuna. Jag har häst och får-jouren och en diger lista med att-göra-saker. Full fart!
Amandas feber kommer och går, men mest går. Det har varit lungt ett par dagar men i tisdags hade hon lite feber.


När jag trimmade runt understa tråden i hagen (max 20 centimeters gräshöjd, för att inte leda bort för mycket el. 5 på vissa ställen. Vet inte om jag kan hålla den höjden ens på gräsmattan! Skulle inte hästarna och fåren äta gräs? Och var håller mördarsniglarna hus när man behöver dem?) kom jag att tänka på att vi missat en "förberedelsefilm".
Vi har ju sett "Under Toscanas sol", "Änglagård" och "Drömkåken". Den vi missat är Jurassic Park. Måste köpa den snarast...
Jag funderade på hur många meters röjning jag kommer på en tank. Jag tror det i värsta fall har blivit ca 100 meter. På 5 deciliter. Det blir väl 50 liter per mil, eller? Jag som håller på att kämpa med att få bilen att snitta under 0,5 milen! Försöker tydligen att spara pengar på fel ställen!

Bara en bild har jag att komma med idag. Björn Borgs garageport i Södertälje! Det var här legenden föddes, fastän han flyttade hit som 4-åring.

     

 Jag vet inte vilken av dem det var, så jag fotade alla!

En sista fundering för idag:
Jag låg bakom en trailer från företaget Cargobull, på vägen hem.
De har en elefant på sin logotyp. Kan ingen tala om för dem att Bull inte betyder elefant?

Nej, det här duger inte! Uppgång 07:00 i morgon med. Mata hästar och mocka stallet innan kaffet. Hujeda mig sån't liv!
Nattinatti!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards