dyrshettis

Alla inlägg den 17 oktober 2010

Av Mikael Sten - 17 oktober 2010 21:33

Ännu en vecka utan bloggning! Jag får verkligen skärpa mig, men det händer inte jättemycket i veckorna. Hinner bara åka till jobbet, jobba, åka från jobbet, äta och sova. Ungefär.


Men i måndags jobbade jag hemma, för Matilda åkte på Filippas disputation i Stockholm och jag var hemma med barn och djur.
Numera ska Filippa tilltalas "Dr. Stenberg-Bruzell". Doktor i Biokemi (rätta mig om jag har fel, någon!). Inte illa alls! Det är bara att gratulera. Vi är mycket stolta!


Det gick ganska bra att jobba hemifrån. Kunde köra alla program och kom åt alla filer som vanligt. Behöver sätta upp 3G-modemet på ett bättre ställe och fixa det trådlösa "Tegnebol-Net". Får återkomma om det senare.
Kunde avbryta jobbet vid 4-tiden, när gräset torkat och solen fortfarande värmde, för att klippa trädgården. För sista gången i år, hoppas jag. Det tog 1,5 timme: nytt personbästa!
Fick jobba lite senare på kvällen, men det var helt OK. Hade bra flyt i testfallsskrivandet för funktionen "Samtidig uppdatering av samma objekt".


Men sedan hände inget förrän på lördagen, tror jag. Johanna och Matilda sålde kakor till klassen på en fritid- och trädgårdsbutik i närheten. De har även en nyöppnad avdelning med hästsaker, så jag antar att Matilda inte såg det hela som en alltför stor uppoffring. Men mycket kakor blev det inte sålt. Antar att folk var där för att köpa andra saker.
Jag hann med ännu en tur till tippen och köpte lite reglar på vägen hem. Nu ska jag bygga en höhäck till får-stallet.
Fåren ja. Eller "fårna" som barnen säger. Är det barnspråk eller bonnspråk? Hursom helst, de har blivit lite bortskämda med att sova inne. När hästarna tas in för natten, står de där på rad (kanske för att verka större och hotfullare?) och blänger fåraktigt. Och bräker, naturligtvis. Så ledsamt och bedjande, med sina stora mörka ögon. Det är klart att de får sova inne.


Pelle-Pelletspanna går numera som en klocka. Jag fick tipset att kolla så att optovakten inte var smutsig. Det är den som ser om det finns någon eld i eldkoppen. När jag kollade, så såg jag inte ens var den satt! Hålet var helt täckt med sot och aska! Stackars Pelle visste inte att han faktiskt lyckades att tända pannan. Eftersom han inte såg någon eld efter 3 tändningsförsök, så slutade han skamset att mata fram kottar och insåg sitt nederlag. Han var ju blind, stackarn!


Jag fick också upp ytterligare 3 spaltventiler i fönstren, så nu börjar nog luften klarna lite mer innomhus. Utom när jag eldar i öppna spisen. Sist rök det in så mycket att all spindelväv i taket syns väldigt bra och barnens vita strumpor blir smutsiga på nolltid. Funderar på att sy upp Wettex-strumpor, så att de kan göra lite nytta när de springer omkring. Men min Wettex-slips blev ju inget med heller, så jag lägger ner strump-projektet direkt.


Då jag redan hade stegen framme, för att ta bort det övre fönsterfodret, för att kunna lyfta ur fönstret, passade jag på att titta i hängrännan, som brukar rinna över när detregnar kraftigt. Jag kan bara konstatera att i Madammes sysslor inte rensning av dessa ingick.


När jag röjde klart gräset runt ridbanan hittade jag en del elkablar, kopplade i en dosa som låg gömd i gräset. Tillhör ridbanans lampor och sitter förhoppningsvis inne med svaret till varför de inte fungerar.

Linnea tog ut Loppan på en ridtur och Matilda följde med på cykel. Efteråt hade Linnea träningsvärk och ont i rumpan.


Äntligen har Matilda och jag presenterat oss för grannarna, Bosse med sambo. Det visade sig att höet som vi jagade så envetet tidigare fakstiskt skulle kunna köps 50 meter hemifrån! Dessutom har de en häst som står och skräpar. De tar hand om sin dotters fjording, men har inte mycket tid själva för den. Jag tyckte jag såg något konstigt i Matildas blick. Får nog passa mig och hålla lite koll på hur det där utvecklas...

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards