dyrshettis

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2010

Snö, mask och besök

Av Mikael Sten - 25 oktober 2010 22:05

Tjoho! Löning!!
Betalade räkningarna direkt, kort lycka...
Dessutom hade Matilda en liten tråkig fortkörningsbot att betala. Hmm, hon får vara lite rädd om sitt hårt förvärvade BE-kort!

Äntligen har min visdomstand som pockat på uppmärksamhet i en vecka, gått och lagt sig igen. När jag påpekade för tandläkaren att jag redan dragit ut den högra nedre, så berättade hon glatt "att det kan minsann komma flera på samma ställe!". Den enes bröd, den andres...smärta?


Det kom snö natten till fredagen. Nästan 4 cm.

  

Och bilarna hade sommardäck. Ganska slitna på Saaben, så jag fick gott jobba hemifrån på fredagen. Eftersom Matilda även skulle på styrelse-tjohej på eftermiddag-kväll-natt-lördag, så fick jag få dit dubbdäcken illa kvickt. Mamma, som var inbokad som barnvakt, blev också strandsatt hemma, så jag fick "vikariera" för henne. Hmm, kan man vara barnvakt åt sina egna barn?


Veckan innan hade jag hittat en maskros i hästhagen! Sommarens sista... "Smaskens", för att citera sengångaren Sid i Ice Age. Vintern kom fort!

        

Matilda ringde lite upprörd nerifrån stallet i fredags (japp, jag har numera täckning på mobilen jag med! Bytte till Halebop.). Jag rusade (eller mera lunkade) ner till stallet, fortfarande medveten om att jag faktiskt var på jobbet. Det hon ville visa var en äckligt stor (spol?)-mask, som låg i Geishas pluttar.



Vi lade dit en hovkrats brevid, så att man kan se hur stor den var (förutsatt att man vet att en normalstor hovkrats är ungefär 12-15 cm). Göräcklig var den i alla fall! Fast död.

När jag satte dit ett nytt batteri i klockan i stallet (fasen vade den klockan äter batterier!) så märkte jag att vi fått ytterligare ett husdjur. Jättegrön är den! Den kan vara den som suger ur batteriet, därav färgen...

På lördagen kom Ann-Marie med Stenbergs-barnen. Bernt anslöt också lite senare. De lekte och fixade i trädgården, hände upp gungor och gungade. Vem som gjorde vad får ni lista ut själva. Jag slapp också laga mat. Jätteskönt!


Jag jobbade med grunden på huset. Matilda hade en kille från något saneringsföretag i Nyköping på besök tidigare i veckan. Han svängde förbi efter jobbet, för han bor i Björkvik. Han tyckte vi skulle skapa ett undertryck i grunden, för att slippa att dålig luft därifrån kommer upp i huset. Så då fixade jag det: en Pax-fläkt i en av katt-gluggarna och tätning av alla andra lufthål.
Passade på att rensa hängrännorna (och ett stuprör, som det satt en ölburk fast i!). Jag tror inte Madamme rensade dem sista åren hon bodde här. Eller någonsin! Det var inte hennes starka sida!


På söndagen kom också Maggan och Lasse och hälsade på. De hade bakverk med sig, så vi fikade, pratade och hade trevligt. Vi var 15(!) vid bordet, så det var stundom ganska livligt! 


Borta på Hovsta, där man spelar in Millennie-filmen "The girl with the dragon tatoo" verkar man nu trappa ner lite. Det lyser inte lika mycket på kvällarna. Annars har det varit fullt med strålkastare och långtradare där.


I morse fick jag åka på utflykt genom Jönåker ("var-fan ligger det" utbrast flera på jobbet. Det låter tydligen otroligt exotiskt!) för att komma upp på E4:an. Beläggningsarbetena har kommit dit nu.


Annars är det blött och klafsigt, lite småkallt ute men varmt inne. Skogsarbetarna som man hör längre bort, verkar fortfarande arbeta dygnet runt. Amanda fick feber i söndags igen och vi har en tid för Borrelia-test inbokad.

Kort sagt: det har inte hänt så mycket.
Mors kors!

 
 
Hasse

Hasse

26 oktober 2010 07:14

Mannen!

Vi får höras av snart igen!
Ta hand om maskarna... :)

//H

http://ilivetsvillervalla.blogspot.com

 
Ingen bild

Farmor

26 oktober 2010 13:55

Om det inte har hänt så mycket, hur ser det då ut när det verkligen inte händer nånting?!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards