dyrshettis

Alla inlägg den 7 november 2010

Av Mikael Sten - 7 november 2010 21:53

Tjena!
Ännu en söndag att summera veckan på. Få se om jag kommer ihåg vad som hänt...

Amandas läkare hörde av sig och berättade att halsprovet visade på streptokocker. En ny kur med antibiotika alltså. Jag tycker att det är lite märkligt att Vårdcentralen missade både på urinprovet OCH på halsprovet! Jag tycker i alla fall att hon verkar mycket piggare och alertare nu!


Jag fick ett tips av Lasse att kolla ventilerna på de kalla radiatorerna, i fall käglorna (eller vad de heter) kärvade. Alla utom ett element är nu varma! Det sista verkar ha en trasig ventil, eftersom den inte fjädrar tillbaka.
Madame hade löst problemet i gästhuset genom att ställa in en el-radiator, men hon hade ju ingen Lasse heller! Tack för tipset!


Byggbobbarna har börjat byggjobba i "ridhuset". De har svettats med 10 fundament som ska gjutas nästa vecka. "Jäkligt hård mark". Ja, den är ju iordninggjord för att hålla för hästar att hoppa på! Nästan betong!

    
Linnea var på kalas hos en klasskompis. En kille... Hm, få kolla upp honom lite, vad han har för framtidsplaner och så.
Sofia var på Bowling-kalas i Nyköping, med sina gamla klasskompisar från Vagnhärad.

Ungarna var på besök hos mormor i Vagnhärad och passade på att leka med Ebba och Ellen. Alla hade jättekul och var trötta när de kom hem. Sofia och jag skulle dessutom till Scouterna på kvällen för att grilla korv och gå på reflexjakt i skogen. Vi gick bara lite vilse. Nästa gång tar jag en större lampa!


Paul och Annie vär på besök och lämnade en klippmaskin, så nu ser Loppan ut som en pudel! Jättesöt och en aning förargad. Hon kommer i alla fall bli lite mindre svetting när hon jobbar!


Alla gipsskivor är nu på plats i Johannas rum och spackling och slipning är påbörjad. Väggarna bågnar både på bredden och höjden, så jag ser inte fram mot tapetseringen. Var inte vattenpasset uppfunnet när huset byggdes, eller?
Jag hittade två stora gips-kokor inuti väggen. När jag slog bort dem så fanns en batte-stor mutter bakom!

     

Vi kom fram till att det är bulten som håller utbyggnaden på plats. Kan vara bra att veta: om det börjar glipa kan vi ju bara skruva åt lite!


När solen tittade fram på söndagewn gick jag ut och testade lövuppsamlaren, "sweeper" heter den tydligen på engelska. Den fungerade väldigt bra, men jag måste ju få innehållet till komposten (eller gödselstacken i mitt fall) på något sätt.
Jag fick lägga löven i kärran (behöver bygga en lövhäck till den. Tre vändor med "The legend of the sweeper" och kärran var full!) och köra den till stallet.
Eftersom jag ännu inte kommer fram till gödselstacken  från baksidan, pga djungeln och ojämn terräng, så körde jag in kärran i stallet och parkerade vid dörren till gödselstacken.
Sedan modifierade jag lövblåsen lite: tog bort uppsamlingspåsen, satte dit ett långt rör och viola! En lövkanon är född!


När jag höll på för fullt så virvlade löven jättefint över taken. Då kom grannen åkande på vägen brevid. Tror de nästan körde i diket! Jag antar att Matilda kommer att få förklara varför det sprutade ett jättemoln med löv inifrån stallet, nästa gång de träffas.
Det hela gick lite långsamt, men fungerade bra tills jag kände att det började fläkta på magen: det hade gått hål i motorhuset på lövblåsen! Sedan började det virvla lövbitar i taket och landa på huvudet också. Ännu två hål, som till slut blev igenproppade.
Men idén var kanon! Fick bara sopa stallgången lite...


En sak undrar jag: jag har nu haft min Saab i ett år. När ska jag lära mig att nyckeln inte sitter vid ratten?

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards