dyrshettis

Direktlänk till inlägg 21 november 2010

Hästkurs, golvslip och besök

Av Mikael Sten - 21 november 2010 20:27

Äntligen sitter jag i soffan en stund och tar det lugnt!

Dricker te och tittar på en tjejfilm med Matilda. Ungarna sover. NOT!


Japp! Äntligen har vi en soffa på plats, så att Matilda inte ska få så ont i kroppen när hon somnar framför TV:n på fredagskvällarna. Nja, inte bara därför. IKEA såklart. Ektorp.

  


Vi fick också upp hyllorna över TV:n. Äntligen! De har stått i köket alldeles för länge. När vi tog tag i saken så var det fixat på 10 minuter. Så är det ibland!


Det var ett tag sedan jag skrev något, så det finns en del att skriva om.


Matilda och jag var på kurs i "Säker Gård, Säker hästverksamhet" utanför Strängnäs en hel dag. FIck lära oss om var man hittar faror i vardagen och hur man kan undvika dem. Mycket om el och brand, men även olyckor. Gården är redan genomgången och certifierad, men vi båda behöver även utbildningen för att göra det hela komplett.

Mamma kom och passade barnen och stannade två nätter. Dagen innan kursen så kom det ca 10 cm blötsnö. Det tog nästan 2,5 timme att få vägen och gårdsplanen farbar för skoltaxin. Jag var lika blöt som snön när jag var klar!

Just nu letar jag plogblad till Tore, för det vill han ha. Skulle ha fått i namnsdagspresent, men jag missade det...


Johannas golv kom i dagen! Den gamla plastmattan och tillhörande masonit åkte bort. Under ligger ett förvånandsvärt bra golv. Det var t.o.m slipat en gång, så jag behövde inte gå på med det grövsta pappret. Men det tog längre tid än jag trodde att ta bort alla masonitrester och småspik, så golvslipen startade inte förrän runt 8 på söndagskvällen. Jag höll på i 3 timmar (till barnens stora lycka) innan jag gav upp och beslutade att hyra slipen en dag till. En golvbärda närmast skorstensstocken och ett hål (kanske för elementrör?) måste fixas till innan jag laserar och lackar. Och lite Husfix på skorstenen eftersom lite murbruk trillade av när jag bände bort golvsocklarna. Inga problem, bara lite jobb...


VI fick besök av våra förra stallkompisar, från Vagnhärad. De hälsade på sin häst som de har på foder på en gård som visade sig ligga 4-5 km bort och letade upp oss. Väldigt trevligt!


Matilda hade en hektisk vecka med 3 tandläkarbesök med barnen, besök av arbetsledaren på Frösunda, föreningsbesök med SHIF, Sofia var på pyamasparty, Amanda hade maskerad på Nyponet (hon var naturligtvis inte utklädd, precis så som Amanda gör!), "visa-kväll" i skolan (man kunde köpa gamla fina skolplanscher och Johanna köpte en bild på ett par fåglar. Jag sneglade på ett par med människans fortplantningssystem, men kunde just då inte tänka ut någon passande plats att hänga dem på...),hon jagade en mus i vardagsrummet, vilken vi fortfarande försöker fånga med en snäll fälla. Både katter och hund vägrar ta den. Den kanske är för söt?

Sofia var och provade ut och fick hem den nya rullen. Svart och fin, med speciell tjej-rygg.


Köksfläkten lade av när Matilda kokade pasta. Det sprakade och gnistade som på nyår.  Och eftersom automatsäkringen i skafferiet inte kunde lösa ut då en Tupperware-bytta med farinsocker stod i vägen, så löste jordfelsbrytaren ut för hela köket. Får se till att fixa någon skiva framför elcentralen, så vi inte får saltad el...

Som tur var stod en ny köksfläkt i en kartong i köket, sedan länge. Man ska alltid ha en extra köksfläkt liggande i närheten, man vet aldrig när den kan behövas!

Nu blev det lite akut att slita ner den gamla fläkten, med el och skåp och allt, spackla och måla väggen lite raskt och slänga upp den nya. IKEA förståss!


Jag hade bara hunnit måla klart innan vi fick besök av MMC-gruppen vi satt ihop. Vi är tre familjer med barn med ryggmärgsbråck som träffas ibland och nu var det vår tur att vara värd.


I helgen fick äntligen barnen en ny kusin! Tommy och Filippa fick en pojke, som vi tycker ska heta Luke, eftersom storasyrran heter Leia. Stort grattis till alla!


Nu faller lite snö igen, men det kommer troligen att smälta tills i morgon.


Jo just det: Pelle-Pelletspanna går på diet. Han får så lite kottar att elda på att han blir sur biland. Man kan tydligen bli det när man går på diet. Har beställt mer, som kommer vecka 48. Måste kolla upp om vi kanske behöver en ackumulatortank, för att få lite bättre ekonomi i driften. Jag satte i alla fall om diskmaskinen att ta kallvatten i stället för varmt.


Mors, galosch

 
 
Ingen bild

Fredrik

22 november 2010 17:03

Det lät ungefär som en helt vanlig vecka i era liv. :D Hade det vart en "normal" familj så hade dom nog sprungit in i kaklet för länge sen, men ni bara kör på... Det är faktiskt lite imponerande måste jag säga.

Grattis till Tommy och Filippa också!

 
Ingen bild

Filippa

24 november 2010 08:34

Ha ha! Nä, det blev inte Luke, ledsen att göra er besvikna. Milo heter han och han är jättelik Leia!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards