dyrshettis

Alla inlägg den 28 november 2010

Av Mikael Sten - 28 november 2010 21:46

Fy sjutton vad det har snöat!

Det startade i början på veckan och har inte slutat ännu! Nja, det har ju lugnat ner sig, men det kommer lite då och då.

Johanna fyllde år i tisdags och mormor kom på besök, först i skolan och sedan på fika här hemma.

  


Pelle måste numera sondmatas med pellets för att inte stanna varje dag. Jag tror den förra leveransen innehöll väldigt mycket "bös", eller spån eller damm eller vad det heter. Fastän det finns en del kvar, så vill det inte rasa ner i skruven: det blir ett hål rakt ner! Nästa vecka kommer mer, hoppas jag... Tills dess rakar vi ner kottar till skruven varje dag, för att slippa duscha kallt.


Tore fick sin efterlängtade plog och jag byggde ihop den ganska snabbt, trots klart undermåliga instruktioner. Dessutom var det lite knöligt att få dit fästet fram på Tore. Men värre skulle det bli! Snökejdorna var en utmaning! Ingen instruktion om hur de ska sitta och man vill ju inte att de ska kalva av och trassla in sig i hjulen! Det var precis vad som nästan hände på hågerhjulet när jag kört 5 meter, ut från Tores garage (som numera kallas "maskinhallen") och ut i snön! Jag fick rätta till kedjan och spänna båda lite till. Sedan dess har de suttit fint. Men om du hör ordet "enkelt" i positiva ordalag, i samma mening som "snökedjor" så finns det alla anledning att tvivla. Och det skulle bli värre senare.

Nu kom jag i alla fall ut och kunde ploga hela vägen, gårdsplanen och framför stallet. Det slirade lite, trots kejdorna. Jag behövde en motvikt där bak för att få ner mer kraft i backen. Det är ju ingen tjäle i marken, så gruset under är löst.


Matilda tog Loppan och Linnea till Mörtbol och red i ridhuset. Det var en liten utmaning att komma iväg med släpet i den då oplogade snöbacken upp från stallet. Dessutom var släpet fruset i alla metalldelar, så fronturlastningen gick inte att öppna. Men Loppan kunde backa ur transporten.

Jag har förresten sett att man inte alls behöver en transport. Vi har ju en ganska stor bil och... ja se själva:

http://video.se.msn.com/watch/video/det-ar-en-hast-i-bilen/1jji5m8u9



När Matilda och Linnea kom hem, så var det nästa barns tur att åka iväg. Johanna hade blivit lovad en shoppingdag i Norrköping, så de drog iväg i ett par timmar.


När det kom hem med kläder och andra roliga saker, så hade även jag fått en present: en motvikt till Tore! Den skulle jag montera på morgonen efter.


Jag skulle hämta en golvbräda från "ridhuset" (ja, det finns massor där: hela sargen är gjord av samma brädor som saknas i Johannas rum. Och den är ju dessutom nerskruvad på vissa ställen, där balkarna är satta) men porten är fastfrusen, så det fick jag lägga på is (hehe).


På natten till söndag kom det mer snö! 20 cm till! Mamma som skulle komma och fira Johanna valde att stanna hemma och det var nog klokt. Det slutade inte snöa förrän efter lunch. Och blåste gjorde det hela dagen!


Om jag tyckte att snökejdorna var besvärliga, så var de en barnlek jämfört med motvikten! När jag väl fått reda på hur den skulle fästas, så hade jag för stora händer och alldeles för få leder i armen, för att kunna skruva muttrar INNNE I Tore! När jag väl fått fast ett fäste (jobbade i en kvart med att få en mutter på en skruv, som jag inte kunde se, innan jag insåg att muttern var för liten...) så insåg jag att det skulle sitta en låsbricka på insidan också! Skruva loss skiten igen och på med brickan och muttern igen. När jag skulle sätta dit fästet på andra sidan blev jag sur: det fattades två låsbrickor! När jag då insåg att det inte var låsbrickor, utan distans-brickor som skulle sitta där, blev jag riktigt förbannad!

Loss med helvetet igen och ner i kartongen. Gick in och åt lunch. Efteråt plogade jag utan motvikt...


Så här blev förresten köksfläkten, fram tills nu. Det är ju förstås lite fix kvar. Det blir det alltid...

IKEA's "Dåtid".


Annars har det varit hästar på TV hela helgen, både hoppning, körning och dressyr. Vi flyttade även stora bruna byrån från vardagsrummet till köket. Passar nog bättre där. Och hittade vinterskorna i magasinet. Jag har saknat mina Blundstones!

Men ju ska Matilda natta hästarna och jag ska också natta mig.


Natti natti



Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards