dyrshettis

Alla inlägg under december 2010

Av Mikael Sten - 29 december 2010 09:35

Så är då Julen 2010 förbi och nyårsprogram med Tina har avlöst julfirande med Ernst.

Barnen gjorde julgodis dagen innan jul, medan Matilda och jag fixade lite i gästhuset. Det var tur att vi köpt lite extra choklad att smälta, för det är tydligen en konst som man måste lära ut noga! Denna bytta stod på trappan ett bra tag. Den rök fint och spred väldoft över hela grannskapet.

  
Eftersom alla hade duschat och det var ganska kallt, så var pannan nere i 53 grader och elpatronen stödvärmde. Jag beslöt att använda gästhusets dusch, då det finns en varmvattenberedare där. Jag vet inte varför inte det huset tar varmvattnet från Pelle-Pelletspanna, som stora huset gör. Det kunde ju också vara bra att få det vattnet att cirkulera lite innan mamma och Jörgen skulle bo där.
Det visade sig att varmvattnet i badrummet var fruset. Inte kallvattnet, fråga mig inte varför! Inte droppe kom när man verd kraden åt vänster... Jag fick ta närmaste hink (soptunnan under diskbänken) och fylla med varmvatten från köket. Även vattenkokaren fick hjälpa till att värma. Sedan hällde jag ner hink efter hink i handfatet och duschavloppet för att tina upp rören.
Och se, det hjälpte! Efter ganska mycket hinkande så började det till slut droppa från varmvattnet! "HA!" tänkte jag. "Skam den som ger sig!" Jag är ju både VVS-kunnig, små-elektriker och mini-bonde nu för tiden, så inget stoppar mig!
När vattnet började rinna ordentligt, så skulle jag börja duscha. Vattnet var kallt! Varmvattenberedaren på 100 liter hade slut på varmvatten!
Jag fick gå in i storhuset och duscha där.
På julaftonen hade vattnet frusit igen och samma hinkande påbörjades! Nu räckte det med ett par hinkar innan varmvattnet flödade. Denna gången varmt också!


Mamma och Jörgen kom till lunchen och den sedvanliga gröten och skinkmackan avverkades.
Efter Kalle gick Matilda och jag ner till hästarna och fåren. Och vet ni, medan jag var hos fåren så kom Tomten! Att jag ALLTID ska missa honom...
Paketutdelningen sköttes av Johanna och Heimdall kunde inte vänta med att öppna sitt paket. Han går numera igång på paketpapper som ligger på golvet. Det kan ju innehålla något smaskigt och det vet man inte förrän det har förvandlats till konfetti!
  
Jag gick ut och tände eldkorgen som vi ställt på gårdsplanen. Det tog ett tag, men efter en stund så brann det fint. Jörgens bil fick lite ofrivillig motorvärme, men inget farligt.

  

Barnen fick en annan sorts värme: spelet Wii Mario Cart, från Jörgen och Ingela. Jag tror det har spelats varje vaken minut sedan klockan 5 på julaftonskvällen! När jag ser med vilken iver och hur de rattar bilarna, så inser jag att Matilda får sköta övningskörningen om ett par år! Hon tog ju körkort senast, så det är väl också mest logiskt, eller?


Jörgen och mamma åkte hem på Juldagen och jag fortsatte tapetseringen i Johannas rum. Antingen hade jag räknat fel eller varit snål när jag köpte tapetrullarna (båda har hänt förr!). Det skulle saknas 30 centimeter när alla rullar var slut! Tapetklistret skulle inte heller räcka.
Men tapeten är ganska tacksam mot väggarna, som bara är hjäpligt släta.


Filippa, Tommy, Leia och Milo kom på besök på Annandagen. Vi åt lunch och middag, pratade om ditt och även datt. Barnen lekte jättebra, fast inte Milo: han bara sov. Och åt ibland.


På måndagen var det jobbardag igen. Men jag jobbade hemifrån och eftersom jag gick upp i vanlig tid och började jobba redan vid frukosten, så hade jag gjort nästan en halv arbetsdag när de andra kom ner och åt frukost! Såg solen gå upp över ägorna. Senare blev det ganska disigt.

    
Det gick oväntat bra och till lunch hade jag skrivit 5 felrapporter! Det är lite lustigt när man pratar med testare: om någonting går bra, så har man hittat många fel!

Efter lunchen åkte vi till Norrköping och köpte en tapetrulle och mer klister.
Tapetseringen fortskred och blev till slut färdig! Lila, så klart!

  

Matilda och jag tog ut hästarna på en kort sväng. Hon ledde Geisha, som övas på att gå med kapson och andra pinaler. Jag körde Loppan. Det gick jättebra, även om Loppan tyckde det gick för långsamt! Det var kallt om knäna.


Vi betar också av åtgärdslistan för "Säker Gård". En brandvarnare här, en brandsläckare där och ett schema över propparna i gästhuset. Pannrummet är nu städat och klart. Ska sätta dubbelgips på pelletsförrådet, mot pannan och skruva upp elstängselaggregatet på stallväggen.


Sedan fortsatte jag med golvet i Johannas rum. Golvskarvarna rensades på 100-årigt strumpludd och grus. Nåja, kanske inte 100 år, eftersom golvet är bytt någon gång senare.
Nu är det i alla fall klart att lasera!


Jag funderade över pannans inställningar och beslutade att sätta "Underhållsfyr" till JA. Det innebär att brännaren alltid håller en liten glöd så att den startar snabbare och utan elvärme när den startar. Jag tror att den nämligen är stoppad en ganska kort stund, innan den behöver startas igen, nu när det är kallt.
Aktiverade även natt-sänkning av radiator-flödet, men säg inget till Matilda. Hon är så frusen av sig!
Skickade en fråga till kommunens energirådgivare. Fick ett svar efter ett par timmar, att vi inte borde behöva en ackumulatortank, men att tappvatten och värme skulle bli lite jämnare. Lite bättre ekonomi skulle erhållas om vi monterar ganska stora solpaneler (15 m2).


I morse besiktigade jag bilen. Tog den första tiden som fanns, för att hinna göra det under julledigheten. Ohemult tidigt: 7.15 i Katrineholm!
4 anmärkningar, där glappa styrleder och spindelleder var värst. Det blir ett besök på verkstaden inom en månad!


Efter lunch åker vi och firar Leia som fyller 2 år.

I kväll kommer golvet att laseras, i alla fall en gång. Nu är jag på G! Sedan ska det lackas, listerna ska sättas upp och elen ska monteras igen. Lite småpul kvar alltså.

I morgon ska Björkviks Föräldraförening arrangera "Skridskodisco" vid skolan. Vi ska ta med vår gasolgrill och med vår tur har väl gasolen frusit... Kan den det? Den är ju flytande.

Av Mikael Sten - 23 december 2010 11:13

God Jul och Gott Nytt År!

Nu var det ett tag sedan jag skrev något...igen!

Det nalkas till Jul och en hel del ska klaras av innan. Jag har tagit Föräldraledigt ett par dagar innan, för att fixa lite.
Barnen och jag ska se ut en gran på ägorna. Hittar vi ingen bra får vi väl åka och köpa.
Jag ska upp på magasinet och hitta julpyntet. Vi tror vi vet var det ligger. Fast det har försvunnit en del saker, lite mystiskt. Vi har ännu inte hittat alla julstjärnor och Johannas fiol-noter! Men de måste ju ligga i närheten...


Lite plogning måste göras, fastän det är -16 grader! Mycket varmare än igår, när vi kom hem från julshoppingen i Katrineholm: -25.5 grader!


Det ska städas och fejas innan mamma och Jörgen kommer på Julafton.
Johannas rum går långsamt framåt. Hoppas hinna tapetsera lite idag.


Vi har glömt att skicka julkort! Härom veckan sa de på radion att det var sista dagen att skicka kort och Matilda och jag utropade unisont "shit pommes frites!". Fast korten kom i alla fall inte på lådan...


Fårens höhäck blev klar och uppskruvad.

  

Det tog nästan 3 timmar innan ett lamm hade klättrat upp och fastnat! Matilda fick göra en snabbfix med en regel på vardera kortsida. Lammet klarade sig utan synliga men!

  
Vi kan inte tillåta att Jörgen ska sova i krubban i stallet, eftersom risken att fastna är överhängande! Han får sova i gästhuset i stället för stallet.


Jag var återigen med Sofia på Karolinska och gjorde en sömnregistrering. Denna gång utan Flås-Olle. Sofia var nervös och kunde inte somna utan den. Vi kommer troligen att få göra om den igen...


I brist på hjulvikt på traktorn, kopplade jag släpet på och lastade det med hjulvikt och barn. De tyckte att det var jätteskoj att åka med. Barnen i alla fall...

  


Det rör sig en del odjur på gården! En morgon när Matilda öppnade dörren stod ett rådjur utanför. Hon stängde dörren och lät det springa iväg innan hon öppnade igen och släppte ut Heimdall. Nu springer han alltid ut i äppelträdgården först när han kommer ut!
Vi hade också en liten ekorre som knackade på fönstret och ville in, men det var ett tag sedan och vi har inte sett den sedan dess. Den fick alltså inte komma in...

Det har jagats en del i skogarna omkring. Matilda och Loppan såg färska blodspår mitt på vägen. Loppan var lite skeptisk mot att passera där.


Timmerbilarna tunnats ur lite på vägarna, men fortfarande möter man en del. Naturligtvis på de mest olämpliga ställena! De kör som på ackord och det virvlar snö, barr, bark, motorsågar, skogshuggare och annat otyg runt dem!

Matilda hade träningsvärk i tre dagar efter att ha provridit Pelle. Jag roade mig hejdlöst åt detta!


Saaben tyckte nog också att det var kallt och snöigt i veckan. När jag kom till jobbet så klagade den: "ABS ur funktion", "Anti-sladd ur funktion", "Anti-spinn ur funktion" samt "Bromssystemet ur funktion: stanna på säker plats och kontakta verkstad!". Eftersom jag nästan börjar misstänka att hela datorsystemet i bilen bygger på någon gammal Windows-version, så hoppades jag att det hade fixat sig med en ombootnig (dvs avstängning av bilen). Och det hade det gjort. Vissa buggar kan faktiskt självläka!


Dagens fundering gäller två blommor, som verkar prata med varandra! Det knäpper i krukan och vi har provat att vattna, men det fortsätter att knäppa och klicka! Vad håller de på med?


 


Återigen:

Från oss alla, till er alla... En riktigt god Jul! 

Av Mikael Sten - 12 december 2010 20:09

Nu sitter jag igen, som vanligt med snickarbyxorna på, i soffan och försöker summera...


Har äntligen börjat med Johannas rum igen. Det är en rackarns planka som ska passas in mot murstocken och ett litet hål som ska täppas till.


Matilda bakade lussebullar och pepparkakor med barnen. Det luktade himelskt när jag kom hem!

Linnea kom hem från skolan och berättade att hon tampats med en kanin om sin vante. Så går det när man stoppar ner vanten i ett kaninhål som är bebott! Lite kanin-dragkamp.


Sofia och jag var och sov över på Karolinska. Det var dags för den årliga sömnregistreringen. Det gick så bra att vi fick en ny tid inbokad, för att sova utan "Flås-Olle". Kanske håller hon på att växa ifrån behovet av extra andningshjälp på natten!


Vi tog en lördagsutflykt till Västerhaninge, där Matilda provred en häst, Pelle. Den ska ut på foder efter nyår, då deras stall ska läggas ner och ägaren ska satsa mer på skolan ett tag.

Jag påpekade att vi absolut INTE kan ta hem en häst som heter Pelle. Jag skulle ju få en namnkonflikt med Pelle-Pelletspanna!


Johanna var och spelade på en julkonsert i Katrineholm, tillsammans med Katrineholms Symfoniorkester, en gospelkör och en massa andra. Det gick bra, tyckte hon.


Äntligen snickrade jag ihop höhäcken till fåren. Plankorna har legat och retat tackorna ganska länge nu och de har tjatat nästan varje dag! Nu är den ihopskruvad, men inte uppsatt. Behöver leta efter längre kraftiga skruvar eller bultar... 


Annars var det som vanligt en del plogande. Det är kallt och det söar då och då. Det gå åt mycket pellets. Han som levererade sade att vi troligen ses i slutet av Januari igen. Jag är rädd att det blir tidigare.

Jag tog Matildas ugnstermometer och satte i dragbegränsaren. Den visade 230 grader. Är det för lågt så nära pannan? Var sitter pannans egna termometer, som alltid visar 60?


Om någon undrar över alla stavfel, så berör de på att tangentbordet är 94% av ordinarie stirlek och jag blur blämdad av skörmen så att jag inte ser det så bra!


Dagens fundering: hur kan GPS-navigeringen fungera i tunnlarna under Stockholm?

Av Mikael Sten - 5 december 2010 22:09

Veckan började med en inspektion av gården, utförd av Länsförsäkringar. Det är den andra delen, efter kursen, i Säker Hästverksamhet-certifieringen. Nu ska vi rätta till ett par saker och be dem komma igen. En brandvarnare saknades i gästhuset, pannrummet skulle städas på brännbara saker, aggregatet till elstängslet ska flyttas, lite sån't.


Pelle-Pelletspanna varnade för "bakvärme" och eftersom det betyder att det är lite väl hög temperatur bakåt mot det interna pelletsförrådet och inte att det är perfekt scones-temperatur, så stängde Matilda av pannan. Jag köpte 4 säckar pellets på Byggmax på vägen hem från jobbet, för att göra Pelle nöjd, men på vägen hem fick jag en SMS-avisering från Pelletsmannen, att han skulle komma dagen efter. Nåja, det var helt tomt, både på pellets och värme i huset (13 grader!) så 3 säckar fylldes på och pannan gick tills kavalleriet kom och fyllde på.


I mitten av veckar var det så kallt i stallet att vattnet frös. Det håller nu långsamt på att tina upp, men en del rör gick isär, så vi har stängt av inkommande vatten tills vidare. Matilda fick bära vatten från huset ett par dagar, tills ytterligare en kran tinade upp och kunde stängas.

Spånet tog slut och Mtilda köpte mer på Granngården. En pall, rakt in i bagaget som vanligt...
Höet tog slut och vår leverantör kom med mer idag. 200 balar á 5 kilo.


När jag försökte ploga ridbanan trodde jag att det skulle gå som en dans. Den är ju helt plan och slät och så, men den är även gjord av Paddex och tydligen väldigt väldränerad, så den den är fortfarande mjuk. Så fort det blelv lite motstånd så grävde snökedjorna ner sig. Jag gav upp!


Jag åkte till den kungliga huvudstaden och åt julbord med jobbet. Fastän jag kom iväg sent och hade en båt till FJäderholmarna att passa, var jag tvungen att svänga av och spola vindrutan med spolarvätska. Munstyckena hade frusit och enda sättet att få rent var med dunken och borsten. Det blev rent och fint, ända tills jag svängde på E4:an igen och omedelbart blev omkörd av en buss: jag svor ganska högt, jag som annars bara svär tyst.
Det kändes lite som om jag var med i någon komedi med Mr Bean!

Efter en språngmarsh från Gamla Stan så hann jag till båten och kunde faktiskt prata lite med jobbarkompisarna innan vi fick gå ombord. Maten var väldigt god!


Linnea var på kalas hos en klasskompis och när vi åkte hem så stannade vi och hjälpte en kille som kört i diket. När han klev ur bilen, som faktist såg väldigt oskadd ut, så blev jag lite ställd: karl saknade armar! Antingen hade de trillat av i olyckan eller också var de borta innan, vilket kanske förklarade varför han inte klarat kurvorna så bra i halkan! Han fick i alla fall skjuts hem av en annan och jag ringde bärgaren och såg till att bilen blev hämtad.


Veckans reflektion:  jag mötte ett rådjur på vägen på väg till jobbet. Det sprang rakt mot mig på vägen och min första reaktion var att blända av till halvljus...

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards