dyrshettis

Alla inlägg den 24 januari 2011

Av Mikael Sten - 24 januari 2011 05:43


Johannas rum fick en gäst förra söndagen, precis som planerat: Johanna.

Lite eljobb återstod och listerna runt golv och dörrar men det var fullt beboeligt.


Äntligen fick jag mura något: Lite Husfix på skorstensstocken. Men det var lite löst i början, så det rann av en del. Satte sedan 500-wattslampan att lysa och värma, så det stelnade så pass att det höll sig kvar.



Jag försökte jobba hemma på torsdagen, men då kom naturligtvis veterinären för en besiktning av Pelle. Just som Matilda kommit fram till Norrköping! Jag fick hålla ställningarna tills hon kom tillbaka. Pelle ville inte riktigt göra böjprovet på höger fram, men annars gick allt bra.


Nu har pelletsförrådet fått ett lager gipsskivor på sig. Det var så trångt att skruvdragaren inte får plats mellan panna och förråd, så det kanske är befogat att sätta gips.


För att kunna svänga upp brännaren 90 grader, fick jag flytta en stolpe lite. Allt gick lugnt och säkert till, med nya stöttor medan jag sågade av stolpen. Så här fint blev det innan gipset dolde mästerverket:

Snart ska även nästa lager gips upp.


Matilda tvättade dunkudden efter Sofias magsjuketid. Vi kan inte nog påtala vikten av att syna dunkuddar efter även små hål, innan de stoppas i maskinen. Vi fick dammsuga både utanför maskinen och inne i den! En sil igensatt av dun är HELT täpt! Blöta dun sitter fast överallt, särskilt mellan bälg och trumma. Efter ett par tvättar (där maskinen klagade på "skumbildning") så kom inga fler dun i filtret, men kläderna som tvättades efteråt såg ut som kycklingar!


Sofia fyllde 10 år och fick tårta på sängen.

Sedan kom besök av Paul och Annie på lördagen och sedan på söndagen av Margret, Ann-Marie, Bernt, Tommy, Filippa, Leia, Milo. Och Ebba och Ellen! Alla som ville fick rida eller åka vagn med Matilda.



  

En del "mattåkning" (en mjuk pulka ungefär) blev det också. Jag blev tvingad att prova också...


Om man vill att gästerna ska åka lite snabbt, så kan man se till att något barn kräks. Det har fungerat för oss 2 gånger nu! Linnea blev sjuk och senare på kvällen även Amanda. Om jag inte minns fel, var det Linnea som blev sjuk på ett Tupperwareparty sist...


Lilla lammet har fått namnet "Lille Skutt". På filmen ser ni varför:

Han måste verkligen dra ner på drickat, den där fluffbollen! Mera hö och mindre pellets! Om ni lyssnar noga så hörs en duns, när han utanför bild. Då slår han huvudet i väggen!

Inga fler lamm har synats än, men magarna på vissa av tackorna ser lite stora ut. Vi väntar med spänning!


Dessutom en fundering över relationen farten på motorvägen och närheten till Staden.

På väg till jobbet så åker ALLA i samma fart, från påfarten i Björkvik till Vagnhärad. Där börjar det hända något: man blir omkörd! Och snabbare kör man ju närmare Södertälje man kör på!

Jag har utvecklat ett par teorier om detta:

ju närmare arbetet man bor, desto kortare väg har man att ta igen den förlorade tiden. Hastigheten måste därmed bli högre!

Det kan också vara så att man stressar mer när man bor nära sitt jobb.

Eller så har man bosatt sig nära jobbet för att man bara ÄLSKAR sitt jobb och vill dit så fort som möjligt.

Eller också trivs man inte där man bor, så man måste åka därifrån så fort man kan?

Har någon fler förklaringar får ni gärna dela med er av dem som kommentarer eller gästboksinlägg!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards