dyrshettis

Alla inlägg den 10 februari 2011

Av Mikael Sten - 10 februari 2011 21:54

Efter att ha tittat djupt ner i avloppet, insåg vi att det behövde tömmas. Och det ganska genast!
De kom på morgonen efter och sade att det var på den berömda grevens tolfte hår.

Men de kunde även bekräfta att enkammarbrunnen som miljöförvaltningen påstår inte får användas, inte heller används.
Gästhusets avlopp är ihopkopplat med trekammarbrunnen. Att denna enbart skulle rymma 1,57 kubik är också fel. De sög upp över 3.
Ska få kommunen att komma och ta en ny titt...


Mina förberedelser för en framtida karriär som ryttare är nu avslutade. I dag när jag jobbade hemifrån (ett lysande beslut visade det sig senare) så sadlade jag på Pelle och tog honom på en ridtur på skogsvägen, fram till "Pettson och Findus-huset". Nja, Matilda ledde honom medan jag red. Det gick väldigt bra, så snart är jag troligen helt fullärd!
Avsittningen fick Matilda att häpna. Helt kontrollerad och smidig. Tyckte jag i alla fall.
Mindre kontrollerat och smidigt blev det när jag bar in vattnet till hästarna i hagen. Jag höll hinken i höger hand, tog bort den näst översta eltråden med vänster, böjde mig ner under den översta tråden samtidigt som jag lyfte höger ben och hinken mellan tårdarna. Då fastnade högerfoten i eltråden jag höll med vänsterhanden och eftersom jag påbörjat insteget och överflyttningen av hinken så kunde det bara sluta på ett sätt: på marken med 15 liter vatten över mig! Matilda bara skrattade och sa att jag skulle låta bli att blöta ner, för det blir så halt när det fryser på. Jag lovade att bättra mig...

      

Stilstudie i perfektion?
 

Det började snöa när vi red ut och ökade bara allteftersom dagen gick. Hörde senare på nyheterna om traffikkaos vid Gammelsta och Stavsjö. Och vädret ska bli värre under natten. Blir troligen hemma i morgon med.
Fick ta ut Tore och ploga lite. Får ta en Voltaren och skölja ner med flytande Alvedon, eller nå't. Armbågen mår inte bra av allt plogande i vintras.
Ett par sanningar om att ploga snö:
1. Man åker inte dit framhjulen pekar, utan dit plogen pekar.
2. "Less is more". Försöker man ploga effektivt och ta mycket på en gång, så får man strängar som måste "fjuttplogas".
3. Snö på is är halt! Även med kejdor.
4. Snö är tungt.


Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards