dyrshettis

Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

Magsjuka igen, jobbhelg och kyla

Av Mikael Sten - 14 februari 2011 21:37

3.5 timme. Så lång tid tog det att åka till jobbet i morse!

Ett lastbilssläp lastat med betongrör hade vält mellan avfart och påfart i Järna och blockerade effektivt hela norrgående E4:an.

Tittar man noga så ser man släpet på tvären längre fram...


Min GPS visste tydligen något som den inte riktigt ville dela med sig hela sanningen av: den föreslog att jag skulle svänga av i Hölö, men jag avfärdade det som nonsens, då den inte även visade någon anledning att göra så. Hade den bara talat om att det var en olycka längre fram så hade det besparat mig mycket tid. Och pinsamheter. Efter att ha dryckit min termosmugg med kaffe, var jag helt enkelt TVUNGEN att pinka! Ett par hundra meter före Järna-avfarten, fortfarande med helt stilla stående köer, så rullade jag in på vägrenen bakom en långtradare och började vattna vägrenen.

Då började långtradaren rulla och jag fick lite brådis! Som tur var stannade den innan hela mitt "insynsskydd" blottade mig för alla stressade och förbannade pendlare. Och fotografer som stod på gångbron över motorvägen!


När jag senare svängt av och sedan på E4:an igen så räknade GPS:en om rutten:

Jag skulle bara till Södertälje, men beräknad ankomsttid var: 17:52!

Jag skulle åka drygt 80 mil! På en bro någonstans halvvägs till Oslo skulle jag göra en U-sväng och sedan ta E18 tillbaka.


Annars blev jag faktiskt klar med Johannas rum i helgen. Den lilla cementsockeln fick jag bygga in i en större sockel, för att kunna ställa in garderoben där:


        

Sedan satte jag en golvlist utanpå och jag kände mig helt färdig!


På söndagsmorgonen hade vi 5 rådjur i trädgården. Mumsade äpplen och kvistar som Matilda hade klippt.


I dag var det efterrätt. Alla-hjärtans-dag-rätt. Panacota med hjärtan på: 

 


Hittade Beppe sovandes på sitt favoritställe: ovanför elementet brevid maten.

Den kissen vet hur man slappar! 

Just det! När Saaben häromdagen plogade sig igenom parkeringen på Scania, så sattes tydligen ABS-sensorerna igen med snö. Det har hänt tidigare och brukar inte vara något problem, förutom att ABS-n och anti-spinn-systemen inte fungerar. MEN  jag märkte också att trippmätaren slutade att fungera. Så om man vill undvika att få mil på mätaren, så kan man alltså linda kugghjulet på drivaxeln med silvertejp, så att det inte registreras någon rotation! Jättebra, om man inte vill ha ABS och annat lull-lull! 


Apropå silvertejp: jag fick laga Opeln med det... Att inte använda rostfria skruvar till skyltbelysningen borde vara straffbart! Båda skruvarna gick av och silvertejp fick ersätta dem. Nu har det gått FÖR långt!


En liten fundering på att titta på hantverkare på TV:

Jag slipade, målade och lackade Johannas golv, sågade, målade och spikade lister men Matilda valde ändå att titta på TV när Matte snickade och uttalade lustigheter!

Jag påpekade att jag nästan hade samma frisyr som han, men fick till svar: "men inte samma muskler"! Vad ska man säga om det? Att en filmad, tidsforkortad och klippt verklighet slår den riktiga verkligheten. Alla gånger!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards