dyrshettis

Alla inlägg den 20 februari 2011

Av Mikael Sten - 20 februari 2011 22:23

I fredags tog jag med Amanda till Vagnhärad och lämnade med varm hand över henne till Ann-Marie. Sist barnen hälsade på henne var Amanda sjuk, så nu fick hon åka själv.


Eftersom vi var sjuka förra helgen så skulle nu Ann-Marie, Tommy, Filippa och barnen komma på lördagen.
Nu verkade det återgien som om de högre makterna ville annat, då Leia fick åka till vårdcentralen och få antibiotika. Dessutom fick Filippa uppsöka akuten för ett njurstensanfall.
Men på lördagen kom de allihopa!


På lördagsmorgonen ringde Matilda och kollade läget och uppmanade dem att ta med varma kläder, för det var ganska kallt. "Ja, det är ju nästan 20 minus", fick hon som gensvar. "Nej, jag menar INNEKLÄDER. Vi har lite pannproblem och har just nu 13 grader inne".
Jag tog återigen isär internskruven och brännaren för att göra rent. Det trasiga lagret satt ganska fast och var igenkleggat med damm och olja.
Efter en stund gick pannan en väldigt lång stund innan den stannade en gång. Lite opålitlig! I morgon ska jag ringa en firma som servar brännare...

När jag sög ur askan ur brännaren, så kännde jag efter en stund att det luktade konstigt. Det sprutade gnistor ur grovdammsugaren och när jag öppnade locket på askavskiljaren, så hade det flammsäkra filtret brunnit upp och varm aska fortsatte till grovdammsugaren, där filtret började brinna! Tur att jag hade tagit ur påsen innan!

        
Alltihopa fick rulla sig i snön och svalka sig lite! Antingen ska man vara lite tveksam till askavskiljare från Jula eller också måste man vara mer vaksam att grejjorna är hela innan man börjar använda dem...


Annars gick det bra att grilla korv vid vedbodsväggen. Solen värmde ganska bra, fastän det var kallt ute. Det droppade i nacken på oss, men det var bara kul för det visar ju att våren är på väg!


Jag försökte mig på att ploga ridbanan innan fikat, men det slutade med att bärgaren, Matilda, fick dra mig bakåt i samma spår jag kommit i. Alldeles för djup och lös snö.


Vi åt tacos innan alla åkte hem till sitt.


Sedan tittade vi på melodifestivalen. Det var förvånandsvärt många bra låtar men denna gång. Rätt låtar gick vidare till Globen och Andra chansen, tyckte vi.


Söndagen ägnades åt en snabb tur till Granngården för att köpa en pall spån. Dessutom plockade vi undan på Sofias rum och städade. Skulle ha gjorts i fredags, om inte all tid ängades åt värmeproblem.
Vi eldade i öppna spisen hela helgen. Vet inte hur mycket värme den ger egentligen, men nysigt är det!


Vi satte in en radiator i gästhusets badrum, där vattnet återigen har frusit. Hoppas inga rör är trasiga, som de blev i stallet!
Såsmåningom kommer vi sätta in en handdukstork, som kommer hålla värmen lite mer. Men i sommar kommer jag lyfta golvet och kolla isoleringen runt rören.
Kanske behövs någon som bor i huset och använder vatten och avlopp?
Just nu är det 12 grader inne i gästhuset. Undrar hur kallt det är under huset?


Geisha sprang igenom elstängslet när hon leddes ut till hagen. Det kom en bil på vägen bakom henne (50 meter bakom, men för en arab med nerverna utanpå kroppen så är det alldeles för nära!) och hon fick frispel! Elbanden och fästena flög som svalor runt öronen på Matilda! Men ingen gjorde illa sig och enbart små materiella skador uppstod.


Matilda har börjat räkna ner till Hööks invigning i Nyköping. På fredag smäller det!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards