dyrshettis

Direktlänk till inlägg 23 mars 2011

Trädklippning, Linneas rum och ridtur

Av Mikael Sten - 23 mars 2011 21:36

Äntligen har jag lite tid över att skriva.

Efter förra helgens tömningar av hydroforen så kom en oväntad, men absolut inte oönskad, bieffekt: dricksvattnet smakar inte längre järn eller luktar svavelväte! Det behövdes alltså ingen dyr reningsanläggning, utan enbart lite pyssel!


En dag förra veckan besökte jag huvudstaden och fick se förberedelserna inför ett skidlopp runt Slottet. När jag senare gick förbi på väg tillbaka, höll man på att skarpa bort all snö igen. Mycket skrik för lite ull, som vi ju alltid brukar säga!
 

På helgen tog Matilda och Linnea ut Pelle och Loppan på en ridtur. Pelle fäller en aning och jag funderar på att göra en madrass av allt hår.
        Ritten gick bra, även om Matilda fick gå in i skogen och hämta en motivationspinne till Linnea. Eller Loppan...


Johanna var och sålde kakor med klassen på ett loppis i Glindran skola. Det var nog inte sådär jättekul, tror jag...


Ann-Marie kom och klippte träd på lördagen. Om man tittar noga så ser man en gubbe uppe i trädet, som var väldigt buskigt. Det är jag.


       
Vissa träd blev väldigt klippta. Eller snarare sågade! En hel stam togs av och fastnade på vägen ner. Svärmor ansåg att vi nu behövde en hävert för att ta ner den. Vi förstod att hon menade en hävstång och det fungerade bra.


Jag passade på att elda ett lass med gammal halm, från höskullen. Men det blåste lite för mycket så det fick räcka med ett lass. Men nu har jag bara cirka 999 lass kvar!

Nu måste man passa sig när man dricker sitt morgonkaffe i bilen! Tjälskadorna på vägen fram till motorvägen gör att jag måste planera sippandet.

Ikväll var Matilda och barnen på Kulturskolan som hade öppet hus. Sofia fastnade för gitarr och Linnea för piano. Kanske.


Jag har också börjat fixa Linneas rum. Spacklat, målat, slitit bort plastmatta och masonit. Jag använde en pappremsa på gipsskivornas skarvar. Det kommer jag ALDRIG att göra igen. Ska man verkligen klista på en pappremsa som sedan börjar bubbla sig när man spacklar och målar på den!

Någon som kan, eller håller på att lära sig, det där med målning får gärna kommentera hur jag egentligen skulle ha gjort...

 Golvet som kom fram var inte riktigt lika bra som det i Johannas rum. Framför allt var skarvarna större och det fanns en gammal vattenskada längs ena väggen. Den skarpögde kan även se att golvet lutar "en aning". Jag kommer att ta bort befintligt golv och försöka regla upp lite rakare. 


En fundering:
SJ meddelar att de kommer att stödja Earth Hour på lördag. Stackars dem som blir stillastående mellan 20.30 och 21.30 på lördag!


Så en liten, ännu inte censurerad och godkänd, återberättelse av vad jag hörde på tunnelbanan:
Två tjejer står och pratar. På engelska. Den ena uppenbarligen svensk och den andra verkade ha engelska som modersmål.
Ungefär så här låter översättningen:
- Jag gillar klassisk musik. Särskilt med fagotter.
- "Fagotter"?
- Ja, de där långa, raka hornliknande sakerna. Ofta svarta.
- Så du gillar musik med långa, raka, hornlikande svarta människor?
- Ja... NEJNEJNEJ!

Så här lät det på engelska:
- I like classic music. Especially with faggots.
- "Faggots"?
- Yes. Long, straight horny things. Often black.
- So you like music by tall, straight, horny black people?
- Yeah... NONONO!
Sedan gick de skrattande av vid Mariatorget så jag fick inte höra fortsättningen...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards