dyrshettis

Alla inlägg under maj 2011

Av Mikael Sten - 30 maj 2011 21:23

Oj, nu har det hänt en del igen...

Våra hyresgäster har tillfälligt flyttat ut. I mitten på juni kommer de tillbaka , förhoppningsvis färdigutbildade. Tills dess har vi en del att stöka med i "deras" hus: tapeter, möbler, köksfläkt och skåp.


Matilda slet loss lite av fasaden (med min tillåtelse) för att se hur syllen ser ut. Aj aj, inte bra! Lite sommarjobb väntar...


Vi firade mormor Brittas 91-års dag med lunch och tårta.


Sedan firade vi mors dag hemma hos oss, med grillning (med tillhörande kort regnskur) och fika.

'

Kanske borde Leia inte sitta på en plaststol med hög rygg? Kolla håret!


Matilda gjorde en "okontrollerad avsittning" från Pelle, när hon tränade hoppning. Hindret klarade de, men när bommen senare blåste ner bakom rumpan, så kastade sig kusen åt två håll samtidigt och Matilda valde att sitta av. Resultatet blev en stukad fot och justerad hand.

Det börjar bli lite bättre nu, så inget är nog brutet...



Jag var på konferens på Marstrand. En kollega hade utlyst en "Mustasch-kamp" mellan kontoren. En kille fick heta Mario hela helgen:        


Jag tyckte det var tur att ingen tittar på barnprogrammen, för jag liknade mest Pål Plutts pappa.


  

Alla fick varsin blå jacka, så vi var faktiskt 100 Smurfer som rumlade runt på ön.

  


Jag blir så TRÖTT på djuren ibland!

Loppan har fått fång och kräver (nja, inte hon men hovslagaren) vila i tre veckor. Vi har då lånat två hästar som turas om att hålla henne sällskap i stallet.

Dessutom sparkade någon ner staketet så att stolpar och eltråd flög över nejden!


Gammel-katten gör nummer två på golvet innan han går ut. Han verkar inte vilja "pluppa" offentligt...


Hunden springer efter efter bilar på vägen...


Får-jäklarna rymmer hela tiden och har ingen som helst respekt för eltråden längre. De vill helst vara i trädgården och mumsa. Vinbären ser nu ut som palmer.

     


De sov utanför stängslet i natt och hittades senare i stallet, i sin box. Så jag stängde dörren. Nu vet jag i alla fall var de är!

Innan de gick och lade sig så ställde de till med ordentlig oreda:

  De gosade med sin gamla klippta ull och mjukt hö...

Jag får en känsla av en blandning av "Gittan och älgbrorsorna" och "Gittan och fårskallarna". Läs dem!


Av Mikael Sten - 19 maj 2011 14:20

Javisst ja! Anledningen till att jag trimmade diket (verkar inte särskilt högt prioriterat annars...) var att vi fick ett gäng granplantor av Paul och Annie.

De kommer att bli fortsättningen på den granhäck som någon börjat plantera utmed vägen.

 

Av Mikael Sten - 16 maj 2011 20:40

Födelsedag. Igen! Ja, med 6 stycken i familjen så är det ju i snitt en födelsedag varannan månad...

Nu var det min tur och Fredrik kom på besök på fredagen. På lördagen kom mamma och Kennet. Tårta och kaffe: Mums!


För två veckor sedan kom våra hyresgäster. Matilda och jag röjde och städade i två dagar innan. TV-antenn och -uttag skulle upp och en del möbler flyttades ut. När vi skulle räta upp garderoben, med en kil eller annat, så hade någon tänkt samma tanke före oss. Då de tydligen inte hade en kil till hands, hade man använt "annat": två laddade patroner. Visserligen med träplugg (undrar vad man jagar med det?), men ändå!

  

Efter ett par dagar pajjade deras kyl! Innan vi hade en ny på plats, så fick de ha maten ute i jordkällaren, på gammalt beprövat manér. Ganska pinsamt...


Jag drog iväg på en After Work med jobbet. Mat och "Segway-polo" stod på schemat. Vi blev tilldelade varsin osannolik farkost, som vi vimsade runt på inne i ett parkeringsgarage mitt i Stockholm och försökte att inte ramla eller krocka med varandra, eller med något annat. Kändes helt livsfarligt och lite löjligt.

Och värre blev det, både med livsfarligheten och löjlet: vi körde på led, 20 stycken, ut till Djurgården för att spela polo. Då det regnat och en Segway behöver grepp med hjulen för att hålla balansen, så blev det en del singelolyckor och kullerbyttor på gräset men inga allvarligare skador.

    

I helgen röjde vi riktigt ordentligt: allt gräs klipptes, kanter trimmades, bråtet bakom magasinet städades bort och återvinningsstationen fick mer att ta hand om. En del träd, grenar och sly fick också stryka på rötterna.


Jag röjde dikeskanten och hittade lite saker, bl a en krycka som var av.

Den enda tröst när det skvätte kall "gegga" genom nätvisiret, var att allt troligen inte var hundbajs utan även en och annan mördarsnigel...


En större gren har ramlat ner och dragit med sig telefonledningen. Eftersom vi är en sån där modern familj utan fast telefoni, så har vi inte märkt något. Idag reparerade de kabeln. Uppskattningsvis 10 hushåll borde varit drabbade av avbrottet, men eftersom ingen felanmält så kanske alla är lika moderna som vi.


Matilda var en helg och gjorde Göteborg osäkert. Det var förbundsmöte med Svenska Handikappidrottsförbundet. Tåget ner orsakade en del åksjuka och innan hon åkte hem på söndagen fick hon ett åksjukepiller. Troligen blev hon mer sjuk av pillret, för hon var inte människa igen förrän frammåt tisdag lunch...

Eller också var det ett sjujäkla förbundsmöte!


Vi pratade en dag om Dvärgbandmasken, som ju nu gjort sitt intåg i Sverige. Vi sa att man hittat mask i södra Sverige och nu, en vecka senare, även utanför Katrineholm!

Linnea utbrast: "OJ, vad den måste ha krupit fort!"

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards