dyrshettis

Direktlänk till inlägg 18 juli 2011

Golv, spån, mögel och svamp

Av Mikael Sten - 18 juli 2011 08:51

Semester, dag 6 och 7.

Fortsatte med borttagningen av hallgolvet.

Ungefär 20 centimeter spån fick grävas (med sopskyffel) och sugas bort.

Många säckar åkte med Tore-traktor till gödselhögen.

Alla golvbrädor lastades in i hästtransporten för att förpassas till soptippen.



Under spånet visade sig blindbottnen. Den är utbytt en gång tidigare och då tog man beslutet att använda tryckimpregnerat virke, både på plankor och bjälkar. Vissa anser att det är en styggelse att använda tryckt virke, för att det kan uppstå dålig lukt när det står i ständig kontakt med fukt. Kan hålla med om det!


Under spånet och pappen såg det tryckta brädorna ut som om de lagts igår och skulle ha använts till en brygga eller liknande: de var illgröna och fuktiga!

    

Men skenet bedrog! Fastän blindbottnen såg så ny och fräsch ut, så trampade man igenom på vissa ställen! Då började vi ana oråd...


 

När blindbottnen var borta kunde vi se de bärande balkarna (som säkert också har ett byggnadsteckniskt namn).


Grovavskiljare till dammsugaren och andningsmask var ett måste.


Avståndet ner till jord är bara ett par centimeter, vilket var anledningen att vi började ta upp golvet: vi skulle ju bara gräva och fylla med grus och plast. Och byta syllen förståss.

Nu verkade som om projektet tar en ny vändning!



En del av de namnlösa balkarna kunde man sticka skruvmejseln ett par centimeter i och på undersidan hittade vi en del påväxt!

Inte ens de tryckta balkarna hade skonats och de är troligen ditlagda runt 1990.



           

Så här fin var "trappstolpen" under golvet:


Här kommer senare hissen att stå, så en rörmokre behöver flytta en del värmerör först.

  Jag hittade ett råttbo under trappan. Med svart päls, valnötter, sockor, benrester och bajs.

Japp, inget litet musskit här inte, utan rekordeligt råttbajs!

Jag undrar bara var den fick valnöten ifrån? Jag menar: det växer inte vilt häromkring. Måste allstå ha hämtat den inifrån huset vid Juletid...


 

Efter upptäckten av möglet och svampen, så plastade jag in allt och kollade min försäkring och på Anticimex hemsida. De kommer ut och tittar på tisdag morgon.

   

Hampus blev lite sur över att inte kunna gå på upptäcktsfärd längre. Han hade tidigare varit en sväng och tittat lite under köket. Funderar på att sätta en liten videokamera i halsbandet och skicka in honom igen...


Semester, dag 8.

Idag blir nog inget gjort med golvet. Inväntar besked från Anticimex. Vi ställde dit avfuktaren, för att ner fukthalten och därmed jordlukten, något. Skulle naturligtvis ha tänkt på det tidigare...


Det regnar och kommer troligen att göra det hela dagen fram tills ikväll. Enligt http://www.yr.no så blir det samma väder i morgon med.


Trist!

Dubbeltrist!!

 
 
Ingen bild

Fredrik

18 juli 2011 12:26

Dags att fråga chefen om längre semester? Det känns som om dagarna inte kommer räcka till...
Huset är ju som ett stort kinderägg, det kommer nya överraskningar hela tiden.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards