dyrshettis

Alla inlägg den 27 juli 2011

Av Mikael Sten - 27 juli 2011 23:33

I helgen fick vi plötsligt lite oväntat besök! Vi hade visserligen pratat lite om att de kanske skulle komma och hälsa på medan de var på semesterresa i Sverige: min gamla jobbarkompis Gert med familj från Nederländerna! Det är flera år sedan jag träffade honom senast, eftersom han flyttade tillbaka till Holland 1995. Jättekul! Det blev prat på svenska, engelska och holländska. Det enda jag kan säga på holländska är "en öl, tack" (vilket Gert lärde mig en gång), men den frasen passade sig inte riktigt just då... Men jag har använt den i Holland! Och fick också in just en öl!


Grävandet i hallen går långsamt framåt. Jag vill inte gräva mer nu, innan syllen är på plats. Den nederska stocken i väggen mot vardagsrummet har nu tagits bort med hjälp av kofot och dammsugare. Den är delvis ersatt och i morgon köper jag en 45 x 220-regel och spikar dit. Så äntligen fick jag göra en förbättring, inte bara riv och slit!


Jag ringde runt och letade efter tvättad singel. Det verkar inte finnas någon i närheten som säljer det längre. Nu har jag 5 ton singel på gården som jag spolar med högtryckstvätten, lite i taget.

På fredag ska vi troligen till Mjölby och hämta isolering: Eco-Fiber. Det ska, enligt killen från Anticimex, vara bra mot mögel, svamp, insekter och möss, eftersom det är bor-behandlat.


Matilda var tvungen att titta efter om det fortfarande satt några fönster bakom plankorna brevid dörren. Det gjorde det inte. Bilden visar hur spontant hon får för sig att göra saker ibland. Notera särskilt den korrekta fotbeklädnaden för arbetet i gyttjegropen.


 

Vi fick också hit en rörmokare som kunde ta bort de radiatorer och rör som satt i vägen på väggen. Nu kommer jag åt syllen från insidan mycket enklare! Att byta utifrån verkar inte vara att tänka på: grunden är putsad med 10 centimeter tjock betong (den som även täcker ett par centimeter av fasadplankorna!). Dessutom ska de tre radiatorerna inte vara kvar senare heller. En hiss tar plasen för två av dem och golvvärme ersätter i hallen, under klinkern.


I morgon ger jag mig på syllen och stock nummer två, till höger om dörren, utifrån sett. Den är i mycket sämre skick än den vänstra, vilket jag inte räknat med! Troligen byter jag dem till tredubbla 45x220-reglar som jag skruvar ihop med fransk skruv. Att få tag på likadana timmerstockar som sitter nu, verkar omöjligt!


Semestern börjar ta slut, känner jag. Drygt en vecka kvar och fortfarande en hel del arbete som återstår: syllen, gräva, gruset, plast, reglar, blindbotten, mer reglar, verandan, trappan och kanske även en del skivor att gå på, på reglarna.

Skulle vilja säga "gott om tid", men kan inte riktigt göra det utan att ljuga...

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards