dyrshettis

Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av Mikael Sten - 21 augusti 2011 22:12

Jaha, nu har jobbet börjat igen och det märks på bloggfrekvensen...


Ridskolan för Linnea och Amanda har också börjat och de tyckte det var jättekul och Amanda fick mycket beröm!


Matilda fick också hon en ridlektion. Vi har hittat en "granne" som ger ridlektioner hemma (jättebra, eftersom Pelle och transporter inte kan nämnas i samma mening, utan protester från kusen!) och Matilda fick en ordentlig omgång i helgen. Kommer säkert att kännas i kroppen, både Matildas och Pelles!

Dagen innan kom lärarinnan och red Pelle, för att se "vad det är vi arbetar med".


Vi tog en liten utflykt på okända vägar och stannade till och åt "bakluckelunch" på en liten skogsväg. Jag hittade ett par bra stenar, som hade perfekt kilform till grunden.

Det är bra med stora utrymmen i bilen. Alla borde ha en Vivaro. Den rymmer troligen en hel trio med kontrabas och allt!


En annan utflykt på okända vägar utförde Matilda och Sandra. De skulle göra en liten ritt mot Eriksberg och var borta i nästan 3,5 timmar! De var nog faktiskt lite vilse, även om Matilda säger att hon har väldigt bra lokalsinne...


Sista syllen är nu äntligen utbytt, efter mycket svärande, omilt bankande och lite lyft med domkraften.



Så här fin var stocken som låg längst ner. Man ser tydligt vilken del som haft kontakt med den putsade grunden. Jag börjar hålla med Matilda att vi ska ta bort all cement och ta fram de nakna stenarna i grunden.


Jag trodde jag skulle få loss en stor stenbumling, som ligger i vägen för avfuktaren, som ska placeras under trappan. Men det verkar vara ett större projekt än jag trott! Det är gigantisk och jättesvår att få en kätting runt!


I dag kom Stormens ägare med familj på besök. De hade inte träffat honom sedan 2003 och detta besök var ett sista förväl. Nu står vi som ägare på honom!


Nu i veckan som kommer börjar skolan igen. Johanna ringde till en kompis och de lekte hela dagen. Säkert mycket prat om nya skolan och klassen, bussresan dit och annat.

Vi tog en tur till Ikea och köpte ett skrivbord och en bättre stol till henne. Nu finns bra förutsättningar för flitigt läxläsande!


Nya katten Devlin har blivit en riktig bondkatt hos oss. Det verkar bara vara Beppe som har lite svårt att tåla honom ibland.             

En reflektion till angående att banka i väggar med slägga:

en vägg har två sidor: den man bankar på och en annan. Den bankar på har man ganska bra koll på, men den andra sidan är lite okänd. I vårt fall sitter det en vägghylla med lite saker i. Bland annat låg där en porslinstallrik som matchade en ljuslykta. De matchar inte så bra längre. Jag påpekade att jag kanske kan få lyktan att passa tallriken, om den får stå kvar i hyllan ett tag till, men fick inget vettigt svar på det...


Alltså: kolla och säkra baksidan av väggen INNAN du går igång med en slägga eller tigersåg på den! 


Vad tror ni om denna information, som finns på vissa bensinpumpar:

  "Extra safety protected" kan jag bara översätta med "Extra säkerhetsskyddad", dvs "Väldigt skyddad mot säkerhet".

Men det kanske bara är en som jobbar med Test och Verifiering som reagerar på sånna här formuleringar?

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards