dyrshettis

Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Vinterfika, hallfönster och hundtass. Och SNÖ!

Av Mikael Sten - 15 februari 2012 21:21

I helgen var det kanonväder! Enbart ett par minus, nästan vindstilla och sol från en klarblå himmel. Snön droppade från taken (fast det var vatten, inte snö. Varför säger man att det är snön som droppar från taken?) och vi kände oss nästan tvingade att ta en utefika, vid pannrumsväggen.
 

Alla får och lamm som ska behållas, har nu fått fina "örhängen". Även de lamm som inte ska behållas måste ha ett märke, så de fick de. Fast inte de minsta lammen, för deras öron är nästan mindre än märkningen, så vi väntar ett tag.

Vi fick hjälp att märka dem av en mer rutinerad och kunnig bekant. Så nu är allt i sin ordning, ifall Jordbruksverket skulle komma och inspektera.

Matilda tog ut Loppan på en tur, först på småvägarna på lördagen och sedan på ridbanan på söndagen. Hon gillar att springa fort fort, fastän hon inte har kondis för det ännu. Men det kommer!
 

Själv var jag instängd i hallen och fixade klart isoleringen i golvet, asfaltsboardskivorna på väggarna (jag vet att många säger "asfaboard", men nu stod det "asfaltsboard" på hyllan hos Cheapy, så då är det väl det jag köpt!) och satte dit ett fönster.
En stund var det ganska motigt occh dragigt: tigersågen fastnade i plankorna, som då misstänktes vara "lite bärande". Jag fick lite snabbt skrika på Matilda att fly mig insexnyckeln och en pall, så att jag kunde skruva loss bladet och spika upp en avbärande regel.
Men till slut var det ett lagom stort och fint hål i väggen som fönstret kunde sättas på plats i. Lite knepigt att mäta att fönstret satt rakt i hålet, när inget i huset att mäta mot är rakt...
Men i våg och lod sitter det allt!

   


Nu återstår bara att göra samma sak med andra sidan, lägga på foder runt, sätta dit över- och underbleck samt lite fasad runt. Och lite jobb kvarstår på insidan, med reglar, pärlspont, lister, färg. Lite småfix alltså. Ja, och det riktiga golvet förståss!

Heimdall har haft ont i en "tumme", som han gnagt och slickat på ett tag. Matilda tog honom till veterinären, som hittade en infektion som gått ganska långt! Nu blir det strut, smärtstillande och antibiotika i tio dagar. Och bandage. Och strumpa. Och springförbud, dvs koppeltvång.

Och så kom den då: SNÖN! 20 centimeter på 24 timmar. Fick helt enkelt montera dit det trasiga plogbladet på Tore och leva med att sitta och hålla upp det "manuellt". Gissa om jag kommer att få "Plogbladsarmbåge"!
2 timmar plogning på tisdagen gav en försmak med träningsvärk, som sedan späddes på med ytterligare 2 timmar på onsdagen.

Satt med jobbets laptop och surfade lite i helgen och tog en titt på hur mycket batteri som fanns kvar. Det verkar som om det sitter ett mindre kärnkraftverk i maskinen (vilket kan förklara storleken och tyngden på tingesten!):

 


2526 timmar kvar på batteriet, vilket motsvarar 105 dagar och 8 timmar! Och då är batteriet bara 68% fullt!
Sanningen är att datorn gick på strömkabeln, inte batteridrift. Då började jag fundera på om något kommer att hända med elnätet om 105 dagar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards