dyrshettis

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Billån, uteritt och kalas

Av Mikael Sten - 27 februari 2012 20:23

Vi lånade hem Matildas önskebil ett par dagar: en Ford Ranger Wildtrack! Tyvärr så hittade bilfirman så dyra fel på vår Vivaro att det inte skulle löna sig med ett inbyte! Dessutom har de inbytesstopp på Saab:ar, så min ville de inte ta i med tång ens! Fegisar...

Matilda får fortsätta att drömma ett tag till.


Andra fönstret är nu på plats i hallen. Dessutom är ett par tillfälliga foder ditspikade på utsidan, för att skydda lite mot väder och vind. Fortfarande kvarstår en del annat småjobb, såsom regling och panelning av väggarna, reglar (eller vad fönsternicherna kallas) runt fönstren på insidan, lister runt fönster, dörr och tak. Ja, lite småfix helt enkelt... Dessutom måste jag ta reda på vad som hänt med ytterdörren! Det är ju en pardörr och den ena av dem har börjat hänga lite lustigt, så att den blir svår att stänga! Tyvärr verkar karmskruvarna den sitter med vara ganska slitna, så min karmnyckel glider bara runt! Det kan också vara fel på min karmnyckel...


Reglingen av timmerväggen har nu påbörjats och det är ingen dans på rosor! Att försöka få en vägg, som är krokig och skev åt alla håll på en gång, så pass rak att man i alla fall kan spika på pärlsponten och förhoppningsvis inte blir sjösjuk när man kommer in i hallen!


Förra helgen tog (tvingade) Matilda ut mig på en ritt på Pelle, medan hon ledde/red Geisha. Det gick väldigt bra: ingen trillade av eller gjorde illa sig! För första gången vid vi tillsammans på varsin häst. På samma gång!


Efter uteritten åkte jag och barnen till mamma i Björnlunda och firade Ingela, som ju fyllde jämnt i höstas. Det blev god mat och tårta, precis som det ska vara! Och en mysig brasa. Och melodifestival.

Matilda stannade hemma och tog hand om hästarna och hunden, vilken då precis hade sluppit sitt bandage på tassen. Nu är alla kurer slut och tassen ser riktigt bra ut, fast utan klo på "tummen".


I helgen lämnade vi Vivaron hos "vår" bilmek. Tyvärr upptäckte han ännu flera saker som glappade och satt löst, vilka borde bytas innan en besiktning! Men troligen kan det dyra problemet som bilfirman påtalade, lösas för bara 1/10 av kostnaden!


När vi ändå var i närheten så passade vi på att besöka våra gamla bekanta på Stall Nystene. Väldigt trevligt! Sist vi var hos dem var det snöstorm och vi panik-inackorderade Pelle i deras stall.


Igår fick sig Matilda en spark i magen av Pelle, när hon skulle ta in en av de andra kusarna, som började springa runt stackars Pelle, så han tydligen blev helt tossig! Till slut tröttnade han och sparkade till. Tyvärr stod Matilda lite i vägen och hoven träffade i magen, så att fickorna på jackan blåstes utochin och sprack! Matilda har lite ont, men det kunde nog ha blivit värre! Vi får hålla ett öga på magen och ett öga extra noga på kusarna, i fortsättningen! Hjälm och säkerhetsväst, alternativt riddarrustning, borde vara obligatoriskt vid hantering av hästar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards