dyrshettis

Alla inlägg under mars 2012

Av Mikael Sten - 14 mars 2012 20:38

Matilda åkte på kör-kurs (inte där man sjunger tillsammans, utan där man kör med häst tillsammans!) på fredagen. I tre dagar fick hon och Loppan träffa andra människor och hästar som gillar att köra med varandra.
Matilda och Loppan tyckte det var jätteskoj även om Loppan hade problem att hålla tempot uppe ibland.
Jätteskoj tyckte säkert också många andra att det var, när Matilda kom körande med Vivaron med Pauls transport. Alltså ett ganska stort och långt ekipage. När luckan på transporten öppnades så formligen lyste det rosa i den.
Ut kom helgens minsta och sötaste varelse på hela Rockelstad: Loppan med illrosa täcke  och transportskydd som är ett par nummer för stora för en shettis!

Att Matilda även bar på en matchande rosa hink gjorde ju inte upplevelsen mindre spektakulär! Jag tyckte nog att även himlen i Björkvik färgades svagt rosa!
Men det är inte varje träningspass som man får Marie Kahrle som tränare och nu var hon där en hel helg!

    

Här är Marie.

 

Och här är Matilda.


Jag fick i uppgift att hålla fortet medan Matilda var och roade sig. Jag tror jag klarade det mesta av mockning, fodring, insläpp, utsläpp samt ridskola för de tre minsta barnen, relativt bra och utan större fadäser!
Jag fick hjälp av Sandra både vid insläpp och på ridskolan, vilket tacksamt togs emot!


Maten hade Matilda planerat bra, så allt fanns hemma (även om jag inte hittade det när det behövdes!) och det vara bara att följa matlistan med hänvisningar till sidnummer i receptsamlingen.


Sedan fortsatte jag mitt träningspass med Roger-Röjsåg, askade ur Pelle-Pelletspanna, harvade den numera upptinade ridbanan med hjälp av Majoren, fixade myskväll inför Melodifestivalen och bar ungarna i säng.
På söndagsmorgonen vaknade de som somnat i soffan först också först. En halvtimme innan min klocka ringde vid 7.00, så jag låg bra till tidsmässigt med fodring, mockning och utsläpp på söndagen också.


Mycket frisk luft blev det under helgen. Desto mindre innejobb, förutom plockning av disk som verkar vara en ständigt återkommande aktivitet i köket!
När söndagskvällen kom så insåg jag att jag inte hade strukit någon tvätt. Då bestämde jag att våren hade kommit och plockade fram de kortärmade skjortorna. Problemet löst!

Av Mikael Sten - 5 mars 2012 20:40

I helgen hade vi en driftsättning på jobbet, så det blev till att ta sig till Södertälje på lördagsmorgonen. Allt gick (nästan) helt enligt plan och jag var hemma igen till lunchen.
Lite kul att jämföra de personer som reser på vardagsmorgnar med de som reser på lördagsmorgnar: de sistnämna är mycket piggare och verkar se fram emot målet enormt mycket mer! Kanske är det ett tecken på att man skulle börja jobba på lördagar också? Eller inte...


När jag kom hem skulle jag hjälpa Matilda med att rida Pelle, medan hon ledde/red Geisha. Jag trodde vi bara skulle förbi "kamelbacken" och vända någonstans vid "Pettson och Findus" hus, men när vi passerat detta med råge så insåg jag att hon hade något annat i kikaren: vi var på väg till "min" ridtränare Arne och hans fru Ulla.
När vi kom fram blev vi ombedda att ställa hästarna i stallet och komma in på en kopp kaffe. Jag tror vi pratade i drygt en timme och konstaterade att vi är "på samma resa" som de gjorde för ett antal år sedan! Vi fick en bok, "Svarten", som Ulla skrivit. Den beskriver hur deras liv med shettis tedde sig. Matilda började läsa den direkt när vi kom hem och börja skratta hysteriskt igenkännande...


 


När jag tog av mig ridstövlarna fick jag sendrag i båda vaderna! Jag misstänker att det finns en anledning till att vissa tjejer blir hästtjejer och andra blir hippa partytjejer. Hälsenan! Eller längden på denna! Att både kunna gå i högklackat OCH rida med hälen neråt, det måste vara stört omöjligt!!


På söndagen fixade jag först den sönderfrusna vattenröret i Joels box och sedan var planen att harva ridbanan. Majoren hade satts på laddning dagen innan, men han var väldigt trött av vintervilan och ville inte alls starta. Får försöka igen nu i veckan.
Istället monterade jag på den "elaka" skivan på Roger-Röjsåg och började röja sly i dungen mot vägen! Tjosan vad det sprutade sågspån och pinnar! Det var ganska jobbigt att gå omkring med de tunga skyddsstövlarna över liggande snårigt ris! Men mest protesterade högeraxeln efteråt. Den påminde mig ganska bryskt om att den också haft vintervila.
Hallen har jag bara hunnit blänga lite surt på dessa dagar, men det gäller att utnyttja de soliga ljusa dagarna till fullo!


Matilda jagade rätt på mer hö, vilket befaras bli en akut bristvara om en månad. Vi fick tag på två storbalar som vi åkte och hämtade direkt. Tanken var att vi skulle få in en i transporten och en i Vivaron.
Nu visade sig storbalarna vara, inte bara stora, utan kolossala! Enbart med påputtning av traktorn och lite svärande så kunde luckan på transporten stängas och att få in den andra i bilen var bara att glömma!
När vi till slut lastat av den första balen hemma, så monterade jag ganska enkelt bort mittstolpen i transporten, något vi pratat om att göra INNAN vi åkte, men som vi glömde bort. Sedan åt vi middag, lade barnen, åkte vi tillbaka och hämtade den andra, lastade av den och stupade i säng.


Härligt att gå upp tidigt nästa morgon för att åka till jobbet och vila upp sig lite!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards