dyrshettis

Direktlänk till inlägg 14 maj 2012

Lamm, avlopp och betesputs

Av Mikael Sten - 14 maj 2012 21:39

Nu har det gått väldigt lång tid sedan senaste inlägget! Får se om jag minns allt som hänt.

Ett nytt lamm såg dagens ljus, lite oväntat. Tydligen skiljde vi inte baggarna från tackorna i tid!

     

Det har uppstått en namntvist, huruvida han ska heta "Mini-skutt" eller "Lill-Nöffe". Jag vet inte om jag tycker något av namnen duger, men det är inte jag som bestämmer!


Avloppet blev färdigt, med eldragning och allt.

 

Nu återstår bara för gräset att börja växa igen. Men det brukar man ju inte behöva be om!


Jag fyllde år, inte jämnt eller så, bara 42. Det är siffran för "meningen med livet, universum och allting" enligt vissa!

Lite kalas och besök av släkt och vänner blev det allt i alla fall.


Hagarna putsades av med Majoren och "bronto-gräsklipparen". Det gick jättebra, tills jag hittade en sten, stor som en fotboll, som tydligen tjälskjutit sedan förra året. En av knivarna lossnade och flög till väders! Jag hittade den, lite oväntat faktiskt, och satte dit den med en ny bult. Får köpa ett par extra knivar och special-bultar från Kellfri...

Men fint blev det i hagarna! Nu ska hästarna upp till den hagen, som "vilat" hela förra året. Fåren vägrar att gå där! Troligen är det för långt hemifrån, för dem. De springer bara hem igen och äter på bärbuskarna! Det där med eltråd är inget de bryr sig om...


Linnea och Amanda tog med Loppan och Stormen till ridskolan, med hjälp av Matilda. Stormen ville visa upp sig lite och var inte på bästa ridskolehumör! När Loppan reds så fick Stormen låna en box att stå i, för han kunde inte sköta sig i transporten. I boxen skrek han nästan oavbrutet och kommentarer som "det står en galen häst i Veras box" hördes.

Senare var Linnea och tävlade på Stormen. Hoppning, 20 cm! Det gick jättebra, tills dess att sista hindret var avklarat. Stormen var supertaggad och trodde tydligen att det även var tidshoppning, så han satsade allt! Detta var Linnea inte beredd på, så hon for i backen, precis innan mållinjen. Hon fick sin rosett i alla fall!



Vivaron var på verkstaden, som till slut lyckades ta död på alla felkoder och åkte med ilfart (eller så fort man vågade) till bilprovningen. Nu har vi ytterligare ett år på oss att fundera på vad vi ska göra med bilen. Verkstadens råd var: "tvätta av den, ta ett par bra bilder och sätt ut den på Blocket!".


VI hade en liten egen brasa på Valborg, en väldigt liten. Fast vi hade bränsle till en gigantisk, men vågade inte.

Passade på att grilla och äta middag ute vid brasan.

 

  

Hallens väggar och tak har nu fått lite vit färg på sig och byggfirman var här och mätte för hisshöjden.

Nu har även klinker och golvvärmeslingor införskaffats, så nu jäklar! (vad det nu kan betyda...).

 

Ett eller två lager till måste på.


Den nya dörren till kulverten blev "nästan" osynlig.


 


Sofia fick sin Permobil, alldeles rosa och söt! Nu kan hon hänga med i syrrornas lekar på gården lite bättre.


 


För första gången i mitt liv körde jag jordfräs. Inte "stavmixern" Roger-Röjsåg utan en riktig helvetesmaskin.

Det var görjobbigt och den ville först inte alls gå rakt fram, men till slut så fick jag kläm på det.

Nu har Matilda ett trädgårdsland att odla lite saker i. Vi får väl se om sniglar, katter, harar och rådjur kan låta bli godsakerna som ska växa upp!


Det jobbet, tillsammans med helgens gräsklippning i t-shirt, har resulterat i en mycket klädsam "bondbränna" och "red neck".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards