dyrshettis

Alla inlägg den 19 juni 2012

Av Mikael Sten - 19 juni 2012 22:00






Matilda började sakna någonstans att odla. Och bor man på en bondgård så MÅSTE man odla något.

Jag tog fram Pauls helvetesmaskin till jordfräs och fräste upp ett land på ett lagom soligt ställe på gräsmattan.

Sedan placerade Matilda ut pallkragar som barnen målat svarta. Vi hämtade 4 st Tore-traktorlass med hästdynga, fräste ner det och började så.

Alla ville vara med, även hund och häst!


     

Jo, Loppan har både munkorg och flughuva. Munkorgen för att hon inte tål gräs och flughuvan för att hon inte tål starkt solsken. Den skyddar ju mot flugor med, förståss...


Och så var det skolavslutning.

Alla hade nya fina kläder. Amanda var nog malligast över klänningen från Nyblom Kollén, som hon suktat efter på House of Norrköping. Eller "Blomkålsallén" som hon säger.


   

Ann-Marie, Bernt, Filippa, Leia och Milo var också med och firade sommarlovets början.


Hissbygget tog fart ordentligt!

Byggjobbare kom och sågade hål lite här och var.



De gjöt ett fundament som hissen ska stå på. Betongen var vi lite kinkiga med: den fick inte innehålla kalk, som mögelsvamp gillar.


   


Sedan målade jag plattan för att den ska tåla oljespill från hissen. Lite fönsterfoder och en golvsockel kom på plats, innan hissen skulle göra montering av dem lite mer besvärlig.


 


Redan efter första dagen av hissmontering så hittade Matilda en ledig plats att sätta en ljuslykta på!


 


Efter dag två så var hissen klar att åka i och bara lite småjobb med lister och annat kvarstår.


 


Om jag tyckte att isoleringen på bottenvåningen var spartansk, med sitt sågspån, så var övervåningens isolering ett skämt: gödsel!


 


Mamma kom på besök med Ulla och Staffan. De hade med sig en säck med grillkol från "egen mila". Det är inte alla som kan ståta med!



Storbussen har nu äntligen fått en ersättare, som dragbil. En Nissan Navarra hittade till gården.

Bussen ska nu användas enbart för persontransporter. Eller säljas...


   


En kväll när Matilda nattade hästarna var de jättekeliga och ville bara ha en massa kli.

När Matilda kliade Pelle började han klia Stormen i manen, så att han nästan trillade omkull!


 


Även Matilda fick ta emot lite kli.


 


Jag var ju en sväng till Amerika och hem igen.

Här kommer lite bilder från over there:


Amerikanska tullen har rätt att klippa låsen på väskorna, om man inte investerat i ett TSA-lås innan, som de kan öppna utan åverkan.

Jag hade då inte investerat i ett sådant.

 


En kväll var vi lediga från jobb och åkte till Universal Studios.

Där åkte jag Hulken, en berg-och-dalbana som hela tiden svängde och krängde.

Efter det fick jag ont i ryggen och åkte inga flera...

 


Mycket Harry Potter!


   


Och ett viltsafari:


   


Glass, skulle vi ha!

Mjukglass eller kulglass? Nej, "pärlglass"! Två skopor med små stenhårda glasspärlor och en skopa med kaksmak. Mumsigt? Nja, när det smält en aning. Lite svårätet...

 


Utsikten från balkongen:

 


Man kunde beställa en 1.3-kilos biff och hamnade på en "wall of fame" om man orkade äta upp den.


 


Lite dåligt foto kanske, men på denna bild ser man att även Amerikanare gillar Bellman-historier. Så mycket att Bellman har ett eget snabbnummer på rumstelefonen!


 


Till sist en märklig formulering i en artikel om björksocker som är giftigt för hundar, som jag läste i Yngarebygden:

"Dödsfall är ovanligt men har inträffat, vilket kan leda till allvarlig sänkning av blodsockret."


   

Jag bara ÄLSKAR sånna felskrivningar!


Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards