dyrshettis

Alla inlägg den 2 juli 2012

Av Mikael Sten - 2 juli 2012 22:01

Jag tog ett tidigare tåg hem för att få sprutt på Roger-Röjsåg. Hade beslutat mig för att kolla bränslefilter, slangar och förgasare. Alla de saker som enligt Internet är de främsta orsakerna till att en röjsåg inte svarar på gaspådrag. När jag tömde tanken på bensin tyckte jag nog att soppan var ovanligt "blek". Kan det vara så att jag tagit fel dunk och tankat med ren 95-oktan? Den av de två identiska dunkarna som har ett "T" på sig, är ju till Trimmern, Roger-Röjsåg. Eller var det till Tore-Traktor? Hursomhelst betyder "T" nu "Tvåtaktsbensin". Och med det i Rogers tank så fungerar det mycket bättre!


Johanna fick en lektion i hur man kör Tore och klippte sedan hela framsidan själv. Dagen efter tog hon baksidan.Urbra gjort! Då fick jag tid att röja under elstängslet.


 

I lördags åkte Matilda, Sofia, Amanda och jag till Björkeby utanför Eksjö för att titta på en hästtransport. Efter ca 25 mil och två länsgränser så kom vi till slut fram.
Matilda och jag klämde, kände, sparkade på däcken, granskade, provkörde och sparkade mera på däcken. Jag tror vi gjorde allt man borde göra innan man köper en hästtransport, förutom att provlasta en häst.
Sedan skrev vi på lite papper, förde över pengar (nja, till vem pengarna fördes över är lite oklart, då de försvann från mitt konto och inte dök upp på mottagarkontot förrän 2 dagar senare...)
Under tiden Matilda och jag gjorde all detta, så lekte ungarna med säljarnas lilla 10-veckors hundvalp!


 


När vi till slut kom hem igen, parkerat släpet och kollat läget med Johanna och Linnea som varit hemma, så tog jag ett 2-timmarspass med Majoren och betesputsen. Gräset var bitvis lika högt som Majorens kylare! Jag skrämde bort ett rådjur som låg och gömde sig och hoppades att det inte låg ett kid kvar någonstans!
En stor rovfågel av obestämd modell (brun med vita undersidor på vingarna) följde mitt arbete och letade sorkar som inte längre kunde gömma sig i den nu ganska "golf-green-lika" hagen.

När solen började gå ner och stå väldigt lågt kom en regnskur och gjorde min sikt precis lika bra som om mig tagit av mig glasögonen! Måste fixa vindrutetorkaren...
Jag kände värmen och - inbillade jag mig - kärleken från Majoren, när han återigen fick göra det kan är bäst på: ta i ordentligt och göra ett bra jobb som får husbonden att mysa efter ett arbetspass!
Vid 22.30 tog jag kväll och klappade om honom lite extra...

På söndagen tittade vi lite på vad som ska fixas till på den nya transporten, åkte och handlade och sedan blev det ännu mera betesputs för min del! Nästa år kanske vi kan ta eget hö? Om någon har en slåtter, vändare, strängare och småbalspress över, så får de gärna höra av sig. Och kanske en balvagn och en transportör...

Loppan, som ju går med munkorg för att förhindras att proppa i sig så mycket gräs, ansåg tydligen att den nyklippta hagen brevid såg mycket aptitligare ut (och det har hon faktiskt rätt i!) så hon smet över dit och började mumsa!
Matilda for ut och försökte mota tillbaka det motspänstiga kreaturet. Det fungerade i nästan 10 sekunder, så var hon tillbaka i fel hage igen.
Hon fick tillbringa natten i "skämshagen", den som också kallas "sjukhagen" eller "Fort Knox". Hästjäkel!

Nu ikväll kom en häst-bekant med ägare på besök. Hästen, Laura, ska stanna i ca 2 veckor, medan hennes kompis är på utbildning.



      


Laura och Loppan hälsade och nosade på varandra. Det märktes att de kände igen varandara fastän det var över två år sedan de träffades senast!
Loppan släptes ut ur skämshagen och tillsammans fick de gå tillbaka till de andra tjejerna. Oj vad de kutade! Full fart hit och dit.



Sedan kröp Loppan under stängslet ett par gånger innan vi bestämde att det nog var bäst att de små tjejerna fick gå själva.
Amanda hade mockat Lauras blivande box.


Jag har fått ett nytt problem, eller möjlighet: vad ska det vara istället för en dörr, på baksidan av hissen?

Just nu är jag inne på att göra hylla, för kokböcker och andra puttinutter.


Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards