dyrshettis

Alla inlägg under augusti 2012

Av Mikael Sten - 26 augusti 2012 20:39

Oj nu är det en månad sedan jag skrev något. Skäms på mig!


Semestern tog slut och skolan började för barnen igen.

Förutom att nästan 20 ton hö lades upp på skullen så hann vi med ett par utflykter till fikaställen. Vi hittade en gigantisk kyrka i Floda, helt ute i ingenstans. Jättefin!

     


Lägg märke till att de (i alla fall förr) stora gårdarna som bekostat kyrkan, hade egna bänkar. Undrar om det sitter någon i de bänkarna på söndagarna nu för tiden...


Ett gulligt kafé med tillhörande "puttinutt-handel" i närheten var också värt ett besök. Kyrkans "egna" kafé var tyvärr stängt.


Eriksberg, här i krokarna, har också öppnat ett kafè i somras. Vi har varit där ett par gånger redan!

 

De har också en stor fin trädgård som man kan vandra omkring i. Och en laburint. Som man kan gå vilse i!

 


Trädgården har fått besök av något djur som troligen äter äpplen.

Gissa bajset:

 

Först tänkte jag vildsvin, men sedan hittade jag äpplen inne hos Tore Traktor, så det måste komma in under dörren till hans rum. Grävling kanske? Den skulle ju också kunna vara Tore som är ute om nätterna, men jag har aldrig sett sådana lämningar efter honom.

Det är i alla fall inte han som gjort den här:

Eller det här:


Det är faktiskt lite synd om honom, för han blev lite trasig. Klippardäcket är lämnat för reklamation. Får se hur det löser sig... Längre än två år borde väl plåten hålla, tycker jag!

 

En märklig liten svamp hittade jag i gräset. Såg ut som ett drinkparasoll:

 



Fastän det regnat en hel del (notera att det är två regnbågar. Vi såg både början och slutet på båda!)

       

så har det blivit ett par tillfällen på stranden, med lite (mycket lite) bad.

 


Min ridlärare tyckte jag skulle ställa upp i "blåbärstävlingen" på Mörtbol, men Tegnebol Gård fick representeras av en mer erfaren ryttare i sället.


   

Annars klarar jag att få upp Pelle i både trav och galopp nuförtiden!

Och appropå hästar, så vaknade vi klockan 4 av ett obekant gnägg från hagen. Eller lite bekant var det, för det var Lukas som rymt hemifrån och ville hälsa på våra tjejer!

Det var bara att masa sig upp och fånga in honom. Matildas axel var någor öm i flera dagar efter den dragkampen! Han fick sova i en ledig box tills hans matte kom och tvingade hem honom igen på förmiddagen.

 


Matilda har varit på en träningshelg på Rockelsta, med Loppan och Marie Kahrle. De var jätteduktiga. Båda två!

Har inte några bilder därifrån, bara en hemifrån. Loppan har äntligen fått tillbaka "gnistan" efter sin fång och långa konvalecens!

 


Renoveringen av hallen då? Jodå, den fortskrider. Golvspån och värmegolv är lagt. VVS-killen har gjort sitt. Nu fattas enbart klinker, golvsocklar och lister runt hissen.

 


Frigolitplattorna från Flooré var lite "bananiga", så ett par bastanta stenar fick hjälpa till medan limmet torkade.

Såg faktiskt lite ut som en installation som Ernst skulle kunna vara pappa till. En "Ernstallation" helt enkelt!


 

Men limmet var inte nog. Jag fick skruva fast plattorna också.


Grindstolparna har varit nakna länge nog, så ett par krukor och blommor ställdes på plats.

   


Vi köpte en till brandsläckare, som monterades bredvid torkfläkten på skullen.

Visst är det bra att den inte innehåller brännbara gaser! Låter lite självklart, tycker jag...

 


Och det där med bondläpp då?

Jo, när jag kom in efter att ha slagit brännäslorna i fårhagen med lie och satt och åt potatis och bönor från vårt egna land, vilket jag själv varit med att fräsa upp och anlägga, så var det inte utan att jag kände mig lite som "100% bonde-Frank". Men att kalla mig "Bonderöv" är väl kanske att ta i. Fast barnen tyckte vi ska börja mjölka fåren och göra egen ost. Ja, det kan ju de roa sig med...

Om ni inte tittar på "100% bonde" så sluta genast med att inte göra det!


Och sälj gymkorten och köp en lie istället! Det är skitjobbit men mycket roligare än Roger-Röjsåg. Och tystare och billigare! Om man går ihop ett litet gäng ("lierar sig" skulle man kunna säga) så kan man ju kunna slå något fält någonstans och få en grym workout tillsammans! Sågskyddsstövlarna på, så blir låren tränade också!

Undrar bara var man ska hitta en "vänster-lie" så att magmusklerna på högersidan blir lika vältränade...


Om jag glömt något som hänt, skriv en kommentar. Och glöm inte "omröstningen"!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards