dyrshettis

Alla inlägg under augusti 2014

Av Mikael Sten - 27 augusti 2014 20:33

Nu är skolorna igång igen och nya och gamla rutiner börjar sätta sig.

Lagom tills att Johanna träffade de nya klasskompisarna så blev hon av med både tandställning och glasögon.

Som vanligt blir hon JÄTTEBRA på bild...

 


Geisha var två svängar på hästrehab i Kvicksund. Lite massage och kotknackeri så var hon en helt annan häst. I alla fall i höfter och kors. Nu snurrar hennes ben inte ut åt sidorna när hon springer: de håller sig UNDER hästern! Hennes fjompiga arab-dive-lynne är tyvärr oförändrat. Sadlarna som Matilda använder dömdes raskt ut. Nu letar hon förtvivlat efter en ny. 


Sixten och Saga fick koafyren fixad. Sixtens lockiga föl-man föll med stor sorg till golvet.


 


Vi fick rädda Fille Fladdermus ifrån regnet förra veckan. Han satt ovanpå dörren till stallet och trillade ner i gödselstacken när Johanna öppnade. Han var helt plaskvåt och fräste ilsket när jag lyfte upp honom på det torra. Kanske hade han bara vatten i näsan och ville inte alls låta elak...

Nosen är till vänster, pekandes nedåt mellan två äppelkinder. Det kan vara lite svårt att se, troligen även för andra fladdermöss.


 


Den lilla, eller kanske stora (jag har inte tagit bort allt kexigt ännu) fuktskadan under taket visade sig komma från avluftningen av avloppet. Det röret saknade huv och regnvatten letade sig in på fel sida: utsidan fast på insidan, liksom.

Lyckligtvis har inte takstolen tagit skada, för den sitter fästad i stocken ovanför.

När jag tog bort undertaket på takfoten, så såg jag också att någon tidigare sågat av eventuella krusiduller på takstolarna för att få en slät yta att spika undertak på. Synd och skam!

Dessutom ser vi att huset tidigare förmodligen haft knutar, vilka nu även dessa är bortsågade. Det är inte lika synd och skam, bara väggkonstruktionen fortfarande håller!

 


Mamma, Sigrun och Hasse kom på oväntat besök, på väg hem från Linköping. Lite rundvandring och fika hanns med innan Fabriken kallade.


Och så undrar ju alla: hur går det för Gösta Gödselspridare?

Jodå, alla rörliga delar har fått fett och olja och snurrar så fiiiint! Matarkedjan på golvet (den har säkert ett namn) har jag avlägsnat för att kunna olja trägolvet. Denna kommer senare att borstas med stålborste, men jag tror nog det känns lite som överkurs att måla den röd.

Hittade original klistermärken på eBay. Jag får se om jag införskaffar dem. Målet är ju inte att återställa den i originalskick, även om det vore snyggast när jag skjutsar Johanna och Sofia på studentflaket om några år...


Av Mikael Sten - 12 augusti 2014 17:36

Hej och välkommen tillbaka till Dyrshettis!


Pga utrymmesproblem på http://www.tegnebolgård.se så kommer jag nu att fortsätta bloggandet på den ursprungliga platsen. Tillbaka där allt började, alltså. Med en shettlandsponny som med tiden har blivit ganska dyr! Matilda fortsätter envist att hävda att lilla Loppan inte kan vara ansvarig för allt här i världen, men nog är hon väl ändå anledningen, ja själva roten till där vi är idag? Men fortsätt gärna att titta in på hemsidan då och då. 


Det är ju, som vanligt, ganska länge sedan jag skrev något nytt. Här kommer i alla fall en summering av vad som hänt i sommar. Säkerligen har jag glömt något: kommentera gärna det i så fall, så kan jag komplettera senare. Jag stödjer mina minnen på de foton jag har i telefonen, så där den inte är och dokumenterar, ja det har inte hänt! Fotografiskt minne kallas det visst!


Vi firade Nationaldagen med ett Garden Party, vilket har blivit lite av en tradition.


Våra gamla äppelträd ger lite frukt i år. Här en Apple-skrutt.


En varm eftermiddag fick vi ytterligare djur till gården. Ett par tusen faktiskt! En svärm bin satte sig på väggen till pannhuset och kröp in. Grannen som är biodlare kom förbi för att se om det var hans bin som svärmat och om han kunde locka ut drottningen. Men det var troligen inte hans och drottningen tyckte tydligen att hon hittat en riktigt bra lya, så hon valde att stanna.


Jag hyrde en golvslip en helg och gick loss på Linneas golv och hallgolvet uppe. Efter slipning, målning, slipning, målning, lackning och lackning så var jag äntligen klar!

Hallgolvet:

Linneas golv i julas:


Linneas golv ditlagt och lackat:


Sedan skulle det målas tak och klistras upp renoveringstapet på väggarna, som fick en Skogsbärsröd kulör vilken Linnea valt själv.

 


Höskörden bärgades utan ploblem. Nästan 16 ton fick vi upp, vilket är 4 ton mer än vi behöver. Om någon vill köpa analyserat hö i småbal, kontakta Matilda! Stort tack till alla som hjälpte till!!


Björkviks Ryttarförening anordnade Pay & Jump på vår gård. Matilda byggde hinder, ibland med hammare och spik.


5 starter blev det. Inte mycket, men en bra början till något stort! Det blir ju fler tillfällen. Linnea hoppade på en väldigt motsträvig och otränad Lollipop.


Sedan drog övriga familjen till Gotland ett par dagar medan jag lämnades att snickra på diverse saker. Jag hade en ganska lång lista att göra, men överst stod "Fixa taket på hönshuset" som ju stått utan tak hela vintern.
Först skulle takstolarna resas och festas lite för, sedan skulle undertaket spikas, pressenning läggas på plats för att skydda mot regnet som aldrig kom, för att dagen efter ta bort den igen, nockbräda fästas, pappen på, strö- och bärläkt spikas, tegelpannor bäras upp och hängrännor fästas. Vid det laget hade Matilda kommit hem och hjälpte till. Nu är det bara vindskivor, innerväggar, inredning och lite fönsterrenovering kvar.


Jag har nog aldrig jobbat så långa dagar, i så hög värme och varit så trött i kroppen som när familjen gottade sig på Gotland och jag slet med hönspalatset!


Trappräcket grundmålades. Sedan blev det samma slipning/målning/slipning/målning/lackning/lackning som på golven, för trappstegen. Bra bild saknas...


Vi var på loppis och klappade kamel, dromedar och alpackor. Då hittade vi även en vällingklocka som ska sättas upp på lämpligt ställe. Den stod visserligen VÄLDIGT långt ner på min att-göra-lista, men nu bara råkade vi hitta en. Jag återkommer när den är uppsatt.


Då betet började bli lite tunnt i hagen, fick vi öppna till en orörd del som vi har eldat lite sly och pinnar i tidigare. Alla hästar tyckte att askhögen var ett JÄTTEBRA ställe att rulla sig på. Förmodligen var det Sixten som lurade alla att prova. Han är sånn.


Den årliga bakluckepizzan åts tillsammans med getingar på en ås med Eriksberg som utsikt.


Gödselspridaren Gösta flyttade in på gården. Han är av rasen McCormick International S-200. Ålder okänd. Han fick en rundtur för att se sig omkring lite och parkerades sedan i "ridhuset". Han behöver lite kärlek och omvårdnad innan han kan arbeta, men det ska nog gå bra.


Fasaden på framsidan har plockats ner, i alla fall delvis. Ny panel har satts upp, i alla fall delvis. Lite överaskningar hittades i timmret: två igensatta fönstergluggar på övervåningen och 3 ställen med vattenskador uppe vid takfoten. Det blir lite omväxling att byta timmer i takhöjd i stället för golvhöjd! Fredrik nämnde liknelsen med Kinderägg en gång i tiden. Den gör sig påmind då och då.


Jag satte dit kniven själv. Den satt inte där från början men borde inte kunna sitta där alls!


En bekant kom moloken in och meddelade Matilda att hon kört på vår grävling. Adjöss Gruffe.


Tack och adjö för denna gången!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards