dyrshettis

Alla inlägg under december 2014

Av Mikael Sten - 8 december 2014 17:40

Tack alla ni som kom på glöggkvällen i lördags!

Det var väldigt trevligt, fastän jag inte hann prata med alla så mycket som jag hoppats på.


Johanna sliter med årets julkort.

Jag insåg att jag måste beställa toner till skrivaren och hoppas att jag får den innan korten ska skickas!


På InkClub har de nu 25% REA på massa toner! Passar ypperligt!


Gå in och beställ nu på hemsidan. Klicka bara på deras reklam-banner.

http://tegnebolgård.se/wp/


Ha det bra!

Mikael

Av Mikael Sten - 2 december 2014 19:47

Nu har det hänt saker vill jag lova! Undra på det: det var ju länge sedan sist, eller hur?
I slutet av sommaren fick vi ett trevligt mail, där en kvinna gärna ville komma och hälsa på: hennes pappa hade bott på Tegnebol som barn runt förra sekelskiftet!
Hon hade med sig en "dagbok" och ett par foton. Väldigt roligt att få lite mer historia om gården, inte bara namn och foton utan även beskrivninngar av det dagliga livet!
De gamla fotona kommer att läggas upp på hemsidan, så fort jag får tid över.


Våtmarken har blivit en sjö, med hjälp av lite grävande och fraktande maskiner.

 


Matilda och jag fick flytta både får- och el-stängsel. Vi satte oss och pustade ut, med fötterna i det blivande vattnet (som fortfarande inte syns till, förutom som små regnvattenpölar). Lite fika i form av te, kaffe och en liten liten glasstrut kunde vi unna oss efter mycket borrande, bankande och snördragande.

 


Matilda och jag traskade runt i skogen ett par timmar, men lyckades inte hitta en enda ätbar svamp. Eftersom vi är så EXTREMT dåliga på svampar, så skulle vi bara plocka det vi kände igen (kantareller), därav det skrala resultatet. Däremot hittade vi fina ängs-champinjoner i hästhagen.

 


Vi har tagit ett par uteritter med Saga. Både Sofia, Linnea och jag har ridit henne. Hennes "rundhet" börjar försvinna, men fortfarande finns lite för mycket häst att spänna sadelgjorden runt. Efter ritten får man alltid fika i sadelkammaren.

   


På Gösta Gödselspridare så plockade jag ju bort "matar-kejdan" för att kunna borsta av och olja den, samt olja trägolvet. När kejdan sattes på plats igen hade jag lyckats slå knut på den! Usch så jag svor då!

 


Matilda gick loss med skyltar i stallet: både fåren och katterna fick varsina namnskyltar. Ordning och reda ska det vara!

 

Det uppmärksamme ser att Sigrid passar på att äta ut Murres skål, när hon tror att ingen ser.


Fasadbytet har gått lite framåt: avloppsavluftningsskadan är åtgärdad men problemet vid påbyggnaden får vänta tills i vår, då jag måste gå igenom undertaket för att kolla och åtgärda två takstolar. Däremot fortsatte jag på kortsidan, vid utbyggnaden. Med Jespers byggnadsställning gick det mycket lättare och säkrare att arbeta!


Matilda köpte en STOR ljuslykta från Partylite. Den är delbar och underdelen kan man fylla med dekorationer. Det gjordes. Nu har vi lite vildmark inomhus.

 

Jag tänkte att vi kunde ha en guldfisk i den. Eller kanske lite sand och en traktor? Eller godis. Eller en hamster. Idéerna är lika många som de är oigenomtänkta.

Johanna fyllde 16 år och grattades sedvanligt med tårta på sängen och tårta med släkten senare på dagen.

 


I två veckor framöver är vi hundvakt åt en bekant (vi vaktar alltså hunden, inte bekanten. Det är inte hunden som är bekant, men ja, ni förstår nog...). En liten svart Fransk bulldog-tik rusar nu runt och runt i huset. Om ni inte vet hur en Fransk bulldog ser ut, så kan man säga att det är en blandning av E.T och fladdermus.

        


Som vanligt: hör gärna av er om jag glömt skriva något som ni vill veta mer om.

Ha det bra så hörs vi senare!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards