dyrshettis

Alla inlägg under oktober 2016

Av Mikael Sten - 30 oktober 2016 12:21

Hej igen!

När jag skaffade Dyrshettis hade jag tanken att skriva något varje vecka. Minst! Men det blir inte alltid som man tänkt...

Här kommer så i alla fall en statusuppdatering från det senaste 1.5 året (2015-2016):

Vårt sovrum blev till slut "klart", med väggar och golv.


Sofias sovrum blev av med plastmattan, golvet slipades och målades och nya tapeter kom upp. Nu är det bara Amandas rum kvar att fixa, så är alla rum på övervåningen genomgångna. Och badrummet förståss.

 

Sofias rum


Förra sommaren fick vi hus- och djurvakt och åkte till Gotland ett par dagar. Vi bodde hos Ann-Marie och hade väldigt trevligt! Det var första gången sedan 1987 eller -88 som jag satte min fot på ön!

Som vanligt när jag är på Gotland, så togs inga foton...


På sensommaren lyfte vi bort ena sidan på taket för att se hur illa vattenskadan på takstolen var. Nu visade det sig att det inte var någon takstol, utan en "balk" som enbart håller takutsprånget. Den var inte i SÅ dåligt skick som jag trodde.

Däremot var själva taket lite felgjort: för litet överlapp på pannorna, nockpannorna täckte inte första pannraden, masonite-skivorna som täckte brädtaket låg upp-och-ner så att de sög vatten, brädtaket under masoniten behövde bytas på vissa ställen, ränndalsplåten var i ganska dåligt skick, ingen tätning på rörgenomföringar av ventilation...
Det blev att riva bort alltihop för att kunna åtgärda de brädor som var dåliga.
Ny oljehärdad board (med blanka sidan upp), ny läkt samt tätning runt rören gjordes.
Pannorna lades på plats igen, med ett tillskott på 2 rader. Vi hade hittat samma pannor, med liknande patina, på Blocket. I Karlstad.

När man läktar taket och har en säkerhetslina, så är det lätt att det blir lite merjobb.

 

Nu är i alla fall taket, hängrännor och stuprör på framsidan på plats.


Jag åkte till Zell am See på konferens och var borta på min födelsedag. Dålig timing...

 

Snö och varmt, första helgen i maj


Matilda och Sofia sprang Katrineholms Stadslopp. Nu ska hela familjen träna inför nästa år.

 


Sofia konfirmerades och vi åt glass på Grinda Gårdscafe på Mors Dag.

 

 

 


Barnen fick sommarlov och det ritades upp ett släktträd på kusinträffen.

 

 


Vi firade midsommar med en ganska liten och anskrämlig majstång.

 

 


Fasaden blev äntligen färdigmålad, fastän fönstrena som ska sättas in fortfarande fattas. Men nu kunde i alla fall verandan börja återbyggas.

Jag började gräva plintar för verandan. Hade köpt färdiga att skruva stolpskor i. Jag ville inte behöva vänta på en massa betong som skulle härda.

Vad är värre än att hitta en kabel i marken när man gräver? Att hitta en trasig kabel! Jag vet att det går en kulvert med rör från pannhuset, men går sladden till utelampan i kulverten eller ensam?
Jag gick in och tände lampan. Den fungerade. Jag gick efter elmätaren och försökte kolla om tamparna var strömförande. Det var de inte. Jag drog i den lite löst. Sedan hårdare. Den lossnade och visade sig bara vara ca 50 cm. Gammalt skräp alltså! Men pulsen gick upp lite en stund.

 


Plintarna kom på plats efter mycket kryssmätning och jag fick köpa betong och gjuta i alla fall: en stor bautasten låg precis där jag skulle ha ett hål. Det går ju som sagt inte alltid som man tänkt sig!

Efter viss möda var reglar och golv på plats. Även ett par lyktor, visade det sig! Matilda är inte sen att lysa upp tillvaron om det går.

 


Taket kom på plats och täcktes med en pressenning, tills pappen var på.

 

Beduin-läger? Kuddar och tofsar saknas... 


Saaben besiktigades och fick körförbud. Inte på grund av något som jag var orolig för, utan en fjäder som gått av och pekade ut. Det går inte alltid som man tänkt sig! Men det var ju bara bra, för då fick jag ju äntligen krängningshämmarna bytta också.

 

Spanska flaggan

 

Så här får det inte se ut!

 

Matilda upptäckte att Nisse fått Vivaro-sjukan: han hade ett avrostat stag/band till bränsletanken. Jag gjorde en plan för att åtgärda detta. Till det behövdes: 3 meter spikförband, 1 st barnstolsfäste, 1 st bygel till flaklås, 1 st cykelslang, 2st skruvar med muttrar, 1st milkshake (mediumstor, choklad).

 

Delar till plan A. Milkshake saknas på bilden.


 

"Vivaro-sjukan": Trasig upphängning till bränsletank.

  

Då det gamla fästet satt bakom kardanaxeln, så fick jag ta bort den först. Men det var ju bara bra, för det främre knutkorset skulle ändå bytas. Nej, allra först konsumerades choklad-shaken.
När jag sedan skruvade bort bulten som det trasiga fästet satt i, så gick den av. Det går ju inte alltid som man tänkt sig, så planen fick revideras.
När fästet, efter en del möda, var plats var det dags att byta kardanknuten. Det har jag ju gjort förr, fast den bakre, så det skulle väl inte vara några problem!
Men det var inte bara knuten som var dålig: främre delen av kardanen, som sitter ihop med den bakre med hjälp at knutkorset (ja, den heter säkert något) var också sprucken och trasig!

Så här får det inte heller se ut!


En ny kunde bara köpas ihop med en komplett kardanaxel, för MYCKET pengar! På skroten hittade jag en komplett för lite mindre pengar, men fortfarande alldeles för mycket. Jag var tvungen att köpa den ändå. Resten av jobbet gick nästan som jag tänkt mig.


Fåren såldes och skickades till en gård i Enköping. Kanske skaffar vi får igen i framtiden. Vi får se...

 

Fårskallar och Matilda


Geisha har en längre tid varit lite bångstyrig när man rider. Nu tog vi ut en veterinär som fick kolla tänderna på henne. Och minsann var det inte ett par kindtänder som skavde i kinden! Dessa raspades efter att hon fått lite lull-lull.

 

Börjar bli lite lullig, inför motvillig tandraspning


Det årliga rallyt rasade i skogarna så att alla buskar, blad och människor blev vackert gråa.

 


Stormen fick fång i våras och har gått i en egen grushage. Dessutom fick han framskorna påsatta bak-o-fram! Men så skulle det vara enligt Strömsholms hovslagare. Ser inte klokt ut och förvirrar även den bästa spårar-indianen! Att rida går inte för sig! Linnea får rida Saga istället, vilket Saga bara mår bra av: måttbandet som mäter vikt räcker inte runt magen!

Loppan har fått joggingskor!

 

Snyggaste joggingskon på gården! Och dyraste!


En söndag åkte jag till Vagnhärad och hjälpte Tommy med att lägga golvvärme och flytspackla. Värmekablen sattes väl på plats utan större missöden, men flytspacklet trilskades desto mer! Den första säcken ville inte riktigt flyta ut och vi drog ut kletet med en bredspackel. Vi insåg direkt att vi inte hade fått så många säckar som skulle gå åt, men beslutade att blanda den sista också och göra så långt vi kunde. Vi kom inte en millimeter längre, då den andra säcken härdade direkt i hinken! Lärdom: tvätta hinken noga innan du börjar blanda en ny sats! Och börja med vattnet och häll pulvret efteråt, oavsett hur Ernst gör!
Det gick inte riktigt som vi tänkt oss.
Dagen efter köpte vi mer flytspackel som gick ganska bra att hälla ut.

En vecka eller två senare åkte jag tillbaka för att lägga klinker. 30x60-plattor hade jag aldrig lagt tidigare, så det var lite spännande!

 

Tommy fogade sedan. Det blev jättebra!


Det damp ner ett brev från Miljöförvaltningen som sade att det var dags att byta filter i avloppets fosforfälla. Det vi inte hade en aning om när vi tvingades anlägga det nya avloppet, var att filtret väger 500kg när det är torrt och kostar mellan 6000-8500 bagis! Hur mycket det väger med vatten i vågar jag inte tänka på! Det krävs en traktor eller lyftkran att byta filter och kommunen ville ha 2400 kr för att ta hand om filtret som sedan skulle säljas till något lantbruk som gödning.
Tillståndet att sprida detta på egen mark kostade 1700 balubas.
Nu förstår jag varför de kräver att man renar sitt avloppsvatten från fosfor: det är för att få kommunens ekonomi att gå ihop!

 

Gamla säcken innan lyft.


 

Gamla säcken innan spridning


Hur som helst väcktes åter tanken på att skaffa en egen traktorgrävare, som kan gräva bort stenar, stubbar, buskar, lyfta upp saker på skullen och lyfta dyra fosforsäckar.
Jag letade och utvärderade flera olika, tills det plötsligt en dag blev en till salu på köravstånd från mig. Till ett vettigt pris! Välkommen till gården Skopis!

     

Hymas 470, från 1973


What you see is NOT what you get
Jag har kommit på en ny kategori som säkert kommer att bloggas om: vad bilden utlovar och vad verkligheten visar. Här exempel på en glass och en hamburgare.

 

Ser smaskig ut!

 

Ser "havererad" ut

 

Utlovar mycket kolasås

   

Men var är den?


Ibland var det varmt på dagarna. Men inte i sjön. Så Matilda och barnen fixade en pool.

 

Badnymf i poolen


Linnea fick ettt ridläger i födelsedagspresent. En vecka utanför Malmköping.

     


Matilda hittade en ny skylt, som sattes upp temporärt bakom sladden, i väntan på en bättre plats.

Skylten sitter fortfarnde temporärt kvar.


På Nyårsdagen smög det en ny katt runt huset. Grå och ganska långhårig. Den kom genast fram och var ganska kelig.
Lite senare satt den på trappan och när vi öppnade dörren så sprang den in och lade sig i soffan. Som om den alltid bott där!
Vi ringde runt till grannar, som inte verkade sakna någon katt och lade upp på hemsidan att vi tagit hand om en kisse. Ifall någon skulle söka på nätet.
En tur till veterinären visade att det var en omärkt kastrerad hona, som var rumsren och gick på låda. Hon fick tills vidare heta Majsan. Hon var ganska mager när hon kom men åt ganska snart upp sig.
På sommaren blev hon hastigt sjuk och slutade både äta och dricka. Vi beslutade att hon fick somna in.

 

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards