dyrshettis

Direktlänk till inlägg 13 november 2016

Traktorstrul, bilstrul och annat

Av Mikael Sten - 13 november 2016 18:42

Jaha, då man höll på som bäst att lasta gödsel i Gösta-Gödselspridare, så bestämde sig startmotorn på Skopis att ge upp. Jisses vad det var trångt att få bort den! Det satt så mycket saker i vägen, typ hydraulslang och -kolv samt lastararmen. Till slut nådde jag att skruva loss den och lirka den uppåt.


Av lukten och avsaknaden av fastlödda kablar till kolen inuti, så har den brunnit. Förmodligen på grund av en för dåligt återfjädrande startnyckel...

Nu jagar jag en ny startmotor, begagnad, renoverad, vad som helst. Återkommer om detta...

 

Luktar illa och ser lite latjo ut, tycker jag

 


Kolen är jättefina, men ska de inte ha kontakt via någon sladd?


Vi skulle ju ägna en dag åt spridningen och en dag åt att plöja ner det. Men det blev inte riktigt som jag tänkte mig. Men en två-skärig plog köptes av min jobbarkkompis, där vi även köpte Gösta. Han har även ett par andra intressanta saker som jag kommer lägga bud på!

 

En Kverneland Hydrein MD, gudbevars!



Matilda påpekade att något inte stod rätt till under Saabina. En snabb titt visade att även hon (Saabina) drabbats av Vivaro-sjukan! Fast här har sjukdomen haft ett längre förlopp: bränsletanken sitter löst och hänger ner. Tur att den är nästan tom och att jag inte tankade innan jag körde hem i fredags!

Nu blir det till att lägga sig under och kolla vad som är trasigt. Satt det inte en stor plåt utanpå, som jag fäste upp med stora hemgjorda brickor förra året? Var är den nu?


I förra inlägget glömde jag skriva att jag, Tommy och Milo var hos 90-årsjubilerande Sofielundarna, där jag köper min pellets från. Då fick vi prova att köra både stora och små grävmaskiner och Milo kom 5:a i tävlingen att flytta en boll från en hink till en annan, med hjälp av en liten grävmaskin! Goda burgare serverades också!

 

Milo bakom spakarna och Tommy bakom Milo

 

Och de hade en "bekant" till Majoren, som också har BUM som reg-nummer:

 

En fin Volvo BM som har en lin-grävare kopplad. Båda fungerar och visades upp.


Medans vi killar gjorde kill-saker, så gjorde tjejerna tjej-saker: shoppade i Norrköping. Men det vet jag inte så mycket om, som kanske tur är.


Vi hade åter den lilla franska bulldogen på besök, när matte var på resa. Nu hade hon sällskap med sin man (tiken alltså). Och de väntade barn! Men det skulle inte valpas förrän en vecka senare, så det kändes lugnt. Båda låg och snarkade ljudligt i mitt knä på kvällen.

 



Jag hittade en bra skylt på gångvägen till jobbet.

 

Undrar varför man ens försöker, när man vet att det inte kommer att lyckas?


Och var tar sojamjölet vägen, om det bara finns där tillfälligt? Eller är mjölet bara av soja en stund för att senare bli vete- eller majs? Finns det någon kemisk process i mackan, som jag borde veta om?


Det är just sånna här djupa funderingar som gör att jag inte kan sova på dagarna...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards