dyrshettis

Alla inlägg den 13 februari 2015

Av Mikael Sten - 13 februari 2015 17:08

Hej igen!

Nu ska ni få höra:

Förrförra helgen var lite kaotisk:

Fredag kväll: tvättmaskinen vägrar tömma vattnet. Pumpen morrade men ville inte snurra. Då jag sett "Hitta Nemo" så vet jag att även en liten sten kan stoppa även den mest kompetenta pumpen, så jag tänkte "titta lite bara".

Men mer om detta senare, för vi hade en dressyr-ritt att hålla i, på Mörtbol, på lördags-förmiddagen. Tvättmaskinen fick vänta lite. De blöta och tvättmedelsdränkta kläderna lyftes ut och klafsade ner i tvätthon.


Lördag morgon: Sofia trycker på ner-knappen på hissen och hela huset blir svart. Jordfelsbrytaren löser ut så fort motorn börjar jobba. Här kunde inte Nemo vara behjälplig och vi hade ju faktiskt en dressyr-ritt att anordra om ett par timmar! Sofia och rullen bars ner och hissen fick vänta.


Lördag förmiddag: Matilda och jag åker till Mörtbol och bygger dressyrstaket. Arne är dommare och Matilda skriver protokoll. 3 hästar kom. Staket bars tillbaka.

 

Ett ganska öde ridhus en lördag förmiddag.


Lördag eftermiddag: Jag kollar på hissen men hittar inget fel. Den fungerar nu perfekt igen.

Matilda mockar stallet medan jag plogar med Majoren. Mycket plogning har det blivit efter nyår. Håller på att glida ner i slänten och mosar nästan en kastanj-bäbis som vi satte i somras. Det hade kommit en del snö och lite orutinerat så lade jag upp en vall utanför stalldörren. När jag plogat färdigt så tänkte jag prata lite med Matilda i stallet och blev då uppmärksam på vallen. Den kunde jag ju lätt sparka åt sidorna!

Efter tredje sparken går höger knä ur led! Nej Kennet, foten pekade inte rakt bakåt, men ont gjorde det. Efter en timme, eller mer troligt 10 sekunder, så hoppade det tillbaka i led igen av sig självt.

På ett ben hoppade jag in i stallet, beklagade mig för Matilda hur ont jag hade och åt upp allt godis i sadelkammaren. Lärdom: tåfjutta snövallar, när du ändå har stålhättor. Bredsidor är kanske mer effektiva men farliga! Knäet gör sig fortfarande påminnt då och då.


Nu tillbaka till tvättmaskinen:

Ett aber med det hela är att tvättmaskinen står i ett hörn, med tummlaren ovanpå. Dessutom sitter en ganska fet radiator i vägen för att man ska kunna dra ut maskinen.

Först fick jag stänga av vattnet i huset, skruva bort tvätthon, plugga rören så att vattnet kunde sättas på igen, lyfta bort tvätthon, lyfta bort tummlaren, dra fram tvättmaskinen och lägga den på sidan. Då jag inte visste vilka verktyg eller VVS-saker jag behövde så fick jag linka fram och tillbaka till verkstaden onödigt många gånger.

Jag märkte upp vilka sladdar som skulle sitta var och skruvade isär pumpen.

Och minsan! En liten platt sten satt inkilad. Nemo hade rätt! Skruvade tillbaka pumpen och provade. Gick jättebra. I två veckor. Nu har den pajjat igen och jag har beställt en ny. Samma procedur med skruvande, pluggande och lyftande... Ingen sten att ta bort denna gång.

 

Söndagen blev mycket lugnare, med renovering "på tapeten". Matilda nämnde för ett tag sedan, liksom i förbigående, att vi just nu inte har något renoveringsprojekt på gång. Fasaden inväntar ju våren och kontroll av takstolar. Hon föreslog då att vi kunde titta lite hur golvet ser ut under laminaten i vårt sovrum. Vi hade pratat om det tidigare så det kom inte som en överaskning. Har man ett gammalt hus och en påhittig fru så finns det alltid saker att göra!

Tja, laminatgolvet slets loss och den i väggen fastskruvade garderoben likaså.

Döm om vår lycka när vi hittade ett ganska fint plankgolv!

 

Plankgolv med varierande bredd på både brädor och springor mellan.

 

När vi ändå höll på att skräpa ner, så tänkte vi att det är nog bäst att kolla hur timmerväggarna mår också.

Taklister, golvsocklar, gips, tretex, flera lager av tapet (varav de tre innersta var nubbade på timmret) och ett par kilo skruv och nubb togs ner. Lera och mossa trillade till golvet via mitt huvud. Modern isolering anno 1850. Väggarna var i bra skick. Ytterväggen är modernare i sin konstruktion, men både reglar, glasull och plast.

Nu sitter det nya gipsskivor på väggarna igen. Taket ska målas, nya lister ska upp, golvet slipas och målas och tapeter ska upp. Sen är det klart!

Plankvägg med spår av en dörr till kattvinden


Murstocken i sovrummet var övertapetserad. Det skulle bort naturligtvis. Det var ju inte bara tapet på, visade sig. Först ett par lager tidningspapper (från 8/2 1943, där jag fick lära mig "Att rosta kaffebönor är en konst, en ännu större att rosta ersättning"), sedan ett lager spackel och sist ett lager tapet. En spackelspade, varmt vatten, en svamp och en jäkla massa gnoende krävdes för att få bort allt! Jag kommer att behöva putsa på lite, där det satt löst.

 

Murstock frilagd efter 72 år! En rörspis kommer nog sitta där när allt är klart.


I onsdags blev det äntligen dags för Sofia att ta bort plattorna i knäna. Efter 4.5 år så har de gjort sitt och skulle väck. Med inskrivning på onsdagen, operation på torsdagen och hemgång först på fredagen så blev det en lite längre sak än vi trott. På onsdagskvällen var det fortfarande oklart om operationen skulle bli av, pga överbeläggning. Jag skulle blivit krontokig om vi var tvungna att åka hem igen på torsdagen utan operation!


Sofia mår bra och är just nu ganska glad att hon inte har någon känsel i benen! Hon fick en väldigt lätt narkos vilket också underlättade eftervården.

     

Vaken, fast bara lite, på uppvaket på ALB


 

Gamla titanskruvar och 8-plattor. Skruvarna är 24 mm långa! 4 i vardera knäet.


I salen hittade jag två lustiga krokar på väggen, en över varje säng.

Men jag vågade inte titta för nära, för de var endast till för personalen!


 

 Inte pilla! Det är faktiskt personalens krok!

 

När jag ändå är på gång och pratar konstiga skyltar, så finns det tillfällen där "vardagstestaren" kommer fram i mig. Denna lapp sitter på en bensinpump. Vad händer om man tankar mindre än 2 liter?

 

Stannar inte pumpen förrän efter 2 liter? Debiterar de för 2 liter även om man tankar mindre?

Eller kommer kanske det inbyggda alarmet att starta en siren, så att man får skämas?

Jag måste bara testa! Någon gång.

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards