dyrshettis

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av Mikael Sten - 13 januari 2011 20:30

I går kväll och morse var pannan mer än lovligt förbannad! Och det smittade av sig på mig med...

Fastän det fanns bränsle så ville det inte brinna.

I morse kom jag på varför: motorn som driver både den interna skruven och "flapparna" i slussen till internförrådet startar inte. Eller stannar efter ett tag. dfastän det finns sensorer överallt, som håller koll på att inget går fel, så saknas det en på motorn!

Två olika fel kan då bildas:

- om den stannar när internförrådet är fullt, så matas inga nya kottar fram till brännarkoppen och lågan slocknar. Felkod "Ingen låga" eller "tändningsfel"

- om den stannar när förrådet är tomt, så börjar den externa skruven mata på med kottar. Men då de inte matas vidarener till internförrådet, eftersom "flapparna" står still, så fylls slangen upp till matarskruven vilket resulterar i felet: "fel ext.matning"

Jag måste nog skriva en bugg-rapport om detta, jag vet bara inte vart den ska skickas...


När allt kändes som mest hopplöst, så vaknade Sofia och kräktes. Hon har fått magsjukan som har börjat härja i skolan och var hemma från skolan idag. "Jättetråkigt. Det händer ju ingenting" tyckte hon om det.

Jag ansåg att det nog inte SKA hända så mycket när man är hemma och är sjuk!


Googlade på mitt pann-motor-problem och hittade t.o.m en video på YouTube hur man tar isär och sätter ihop en EcoTec BioLine 20-brännare. Väldigt underhållande! Jag hoppades verkligen slippa allt det jobbet, även om det inte verkade svårt. Dessutom var jag rädd att växellådan hade gått sönder, för det har tydligen hänt flera.


I stället smörjde jag ALLA rörliga delar jag såg med olja och fett och hoppades att det skulle räcka ett tag. "Flapparna" fick också en dos.

Och se! Sedan dess har det gått och låtit som en klocka!


Nu har jag lackat Johannas golv två gånger! Det börjar närma sig inflyttning för henne, men det har hon i och för sig hört förr... Vi siktar på söndag.


Pellets-mannen kom och tryckte i 3 ton kottar, så nu finns det nog i nästan 2 månader till. Om det inte smäller till och blir skitkallt igen!


Visst är det så att vädret faktiskt HAR blivit sämre sedan SMHI flyttade från Stockholm till Norrköping? I alla fall sedan John Pohlman slutade...

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards