dyrshettis

Alla inlägg den 3 februari 2012

Av Mikael Sten - 3 februari 2012 06:04

I lördags när vi skulle åka in till Nyköping så skulle Matilda bara titta till fåren, innan vi åkte. Och tur var väl det!
Ännu en tacka som behövde hjälp med lamningen! Denna gång var det ett litet vitt som kom till världen och nu fick jag vara med om förlossningen också.
Det var inte riktigt lika dramatiskt som första gången, kanske för att Matilda börjar bli van... Lammet var ganska stort, så det kan vara därför tackan själv inte orkade få ut det. Det naturliga namnet på lammet blir därför "Bamse".

Lördagen ägnade jag mig åt hallen. Nu är alla "lätta" asfaltsboard-skivor (jag vet: man kan inte säga "board-skivor"!) på plats och en del vinklar under trappan kvarstår. Det fixar jag i kväll! Eller snart...
Fönster och mer isolering är beställd, så jag vet nog vad jag har framför mig!

På söndagen kom mamma och firade Sofia, så nu borde det vara slut på tårtätande på ett tag!

Härom dagen dök ytterligare ett lamm upp. Eller ner. Den här gången utan Matildas försorg. Eftersom lammet "jamade" det första det gjorde, har det nu fått (det inte helt naturliga) namnet "Katten Jansson".
Det är svart med vitt på huvudet, som det förra svarta.
Måste börja rita en stamtavla eller ett släktträd över får och lamm. Jag börja tappa kollen på vem som är vem och varför och när.
Det börjar bli svårt att hitta bra namn ur Bamse-tidningen nu...


För att summera vilka lamm som har vårt Produktionsplatsnummer, alltså är födda hos oss:

Lille Skutt
Nina Kanin
Minihopp
Lilla Bä
Bamse
Ola Grävling

Katten Janson

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards