dyrshettis

Alla inlägg den 27 juli 2012

Av Mikael Sten - 27 juli 2012 09:06

Så är årets höskörd igång!

Tiderna har stötts och blötts (ord man inte egentligen vill förknippa med höskörd!) och ändrats fram och tillbaka. Men idag är det dags!


Nästan allt är förberett: skullen är städad, transportören är på plats (efter ett däckbyte på vägen), maskiner står och väntar på att få arbeta, barnvakt är inbokad, John Pohlman eller motsvarande vädergud är med på noterna.


Det enda som är ett orosmoln just nu, är att vi saknar folk!


Vi skulle behöva minst 2 personer till, för att orka jobba undan de 15 ton som slängs upp i en hög på skullen...


Jag ägnade nästan 2 dagar åt att städa skullen. Ja, först fick jag reparera "lövkanonen" som fick lite hål i sig förra gången jag pressade den lite för hårt.

När jag var klar med popnitandet så liknade den mest något som doktor Frankenstein skulle kunna satt ihop:




Men den fungerade bra och jag stegade upp på skullen med hörselskydden på och drog igång. Funkade alldeles utmärkt.

Tills den lilla plastspärren som håller ihop motor och sug/blås-del gick av. Då var det slut på det roliga.


 

Varför i hela friden tillverkar man en sådan vital slitdel i plast?

Nu åkte den till tippen.


Nu kom istället den "gula kvasten med extra swung" fram.

Den, tillsammans med en skyffel, funkade riktigt bra!

Kanske faktiskt bättre än min hösug: den mekaniska nötningen från kvasten fick bort ännu mer smuts.

Och jag är inte ens helt säker på att det var roligare att köra hösugen, fastän den hade elmotor och krävde hörselskydd...


Det kommer ännu ett inlägg snart, hoppas jag. Födelsedag, backluckepizza, "lika som bär", ridlektion, mm.


Glöm inte att "rösta" här intill, hur ofta ni besöker bloggen!


Till sist en liten inskrift som jag hittade på en stolpe på Södertälje Syd:


   


Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards