dyrshettis

Direktlänk till inlägg 6 februari 2012

Jag: en vegan-ateist!

Av Mikael Sten - 6 februari 2012 20:31

Kylan har åter kommit för att slå klorna i oss, och då särskilt mycket i gårdens vattenrör.

Trots att vi har flera hästar i stallet i år än förra året och trots att kölden inte är lika sträng eller har varit lika långvarig som förra året, så frös vattnet i stallet. En bidragande faktor kan ju vara att jag satt fast kopparrören direkt mot boxarnas stålkonstruktion, vilket effektivt leder bort den lilla värme som finns i vattnet. Helt osiolerade är de också, för kusarna käkar bara upp plasten annars.

Ännu inga större skador: en ventil i termostatblandaren i spolspiltan och en skarv som gått isär.


På lördagen tog vi en liten tur till Mjölby och hämtade 5 balar till med Eko-fiber. Det saknas ju lite i hallen och i Linneas rum ska spånet bytas. Dessutom kommer det förhoppningsvis att isoleras runt hissen, när den väl kommer på plats!

Döm om Matildas förvåning när jag godkände en tripp till Sharpman, när vi ändå var i närheten. För mig var det nog mest Barbour-kläderna som lockade. Och toan.

Matilda hittade en termokjol, som blir kanon när man rider eller kör.


På söndagen vaknade jag av att barnen meddelade att det inte fanns vatten i badrummet, på övervåningen. I mitt sömndruckna tillstånd påbörjade jag felsökningen redan i sängen och målade upp det ena skräckscenariot efter det andra. 18 grader kallt utomhus och 13 grader varmt i hallen.

Det visade sig vara enbart rören till övervåningen som frusit lite. Inget som en värmefläkt nedstoppad i "hisshålet" i grunden kunde avhjälpa på ett par timmar. Rören där går helt oisolerade 1,5 meter, i det som tidigare var trossbotten.

Efter att ha fixat det mest akuta i både hus och stall, så åkte vi och jagade ett par värmefläktar till, samt rörisolering. Om man ska ha en värmefläkt till stallet, som är godkänd för just stall, så måste den vara av IP-klass 65, dvs helt dammtät och hyfsat sköljtät. Allt enligt certifieringen för Godkänd hästverksamhet.

Den enda godkända vi hittat finns på Granngården, eller Nordpost. För mellan 7500-11500 bagis! På Rusta hittade vi fläktar med IP44. De får duga om vi håller rent och ser till att inte sopa i stallet om de inte är övertäckta. Tyvärr håller inte proppen att köra båda fläktarna samtidigt, för alla eluttag verkar vara kopplade till samma säkring.


Idag kom så till slut det sista lammet! Ännu ett svart med vitt på huvudet.


 


Nu har alla tackor lammat och sker inget mirakel, så borde det vara ganska lugnt på den fronten en lång tid framöver.


Det är ändå med lättnad jag kan konstatera att: om kung Bore ändå snart beslutar sig för att slänga en massa vit skit på oss, så KAN den inte ligga kvar sätskilt länge. Det är ju ändå snart Mars, om man tänker lite positivt. Jag har ännu inte behövt ploga, eller ens skotta en enda gång! Det är jag och mina armar jätteglad för.


Det här med vinter och kyla... Jag tror jag sagt det förut: det är en STYGGELSE! J

ag är inte bara "sport-ateist". Jag är även "Vinter-vegan"!

Pratar vi vinter-sport, är jag alltså "vegan-ateist"...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 19:07

Nu har jag tänkt råda bot på de söliga blogg-inläggen! Eftersom jag nästan alltid skriver om saker jag tagit kort på (det där med fotografiskt minne, om ni kommer ihåg), så tänkte jag att Instagram verkar vara en lösning!   Så välkommen att föl...

Av Mikael Sten - 18 juli 2017 18:51

Johanna tog studenten efter 3 års slit på Estet-Media-programmet.   Sofia slutade 9:an och börjar på Duveholmsgymnasiet i höst. Helt sjukt vad tiden går!!   Hönshuset har nu renoverats så pass, så att det var dags att köpa lite innevånare....

Av Mikael Sten - 7 maj 2017 17:04

"Bilder kommer". Jovisst, men när? NU! Amandas rum blev ju klar för ett tag sedan. Här är i alla fall EN bild. Lägg märke till att fjäder-lampan matchar tapeten med fåglar. Inridningen av Sixten har påbörjats. Numera rider Linnea honom själv p...

Av Mikael Sten - 11 mars 2017 18:35


Tja, de andra deltävlingarna var väl lite bättre, men en sak är säker: SVT vill inte hålla i någon Eurovision-final nästa år! Det finns ingen låt som har samma nivå som "Heroes" eller "Euphoria". Ingen som kan vinna i Kiev. Min gissning är: 1. Ma...

Av Mikael Sten - 4 februari 2017 20:51

Men allvarligt???!!!

Presentation


Hon sa: "Det blir MYCKET billigare att köpa egen häst!". Jag sa: "OK". Jo pyttsan det blev! Läs hur det går på Gården!

Senaste inläggen

Omröstning

Hur ofta besöker du Dyrshettis?
 Flera gånger om dagen
 En gång om dagen
 En gång i veckan
 En gång i månaden
 Bara när det skett en uppdatering (jag har en sån där "pling" i telefonen)
 Jag vet inte hur jag hamnade här. Första gången faktiskt...

Sök i bloggen

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards